goede wisselwerking
Schrijven

Personages | Hoe zorg je voor een goede wisselwerking?

Wanneer er meerdere personages voorkomen in je verhaal – en dat is in de meeste verhalen zo – dan is het belangrijk te letten op een goede wisselwerking tussen jouw personages. Een goede wisselwerking die zorgt dat er dynamiek is, dat ze elkaar aanvullen, versterken of juist een reden hebben om rivalen te zijn.


Zo zorg je voor een goede wisselwerking

1. Laat elk personage een duidelijke eigen stem hebben

En dat bedoel ik niet alleen letterlijk – in de manier van praten in de dialogen – maar ook figuurlijk in dat ze een duidelijk eigen karakter en uiterlijke kenmerken hebben. Niets is zo hinderlijk als twee (of meer) verschillende personages die je als lezer telkens door elkaar haalt omdat ze te veel op elkaar lijken.

2. Namen

Natuurlijk zorg je dat de namen goed bij de personages passen. Maar let er ook op dat de namen onderling niet te veel op elkaar lijken. Een Kevin en een Kelvin zorgt gegarandeerd voor verwarring. En een Marie en Maria ook.

goede wisselwerking

3. Zorg dat de personages bij elkaar passen

Een belangrijk punt is dat je personages bij elkaar passen. Dit betekent niet – juist niet – dat ze erg op elkaar moeten lijken (denk aan punt 1). Maar zorg dat het logisch is dat ze met elkaar omgaan wanneer het vrienden betreft. Door ze een gemeenschappelijke deler te geven passen ze niet alleen beter bij elkaar, maar is het ook logisch dat ze samen een bepaalde activiteit ondernemen. Of elkaar tegenkomen ergens. Let er ook op dat ze zich kunnen vinden in de passie van een ander. Twee hartsvrienden waarvan de een slager is en de ander overtuigend veganist, is niet geloofwaardig. Niet zonder conflict in ieder geval. Twee broers die hierdoor lijnrecht tegenover elkaar komen te staan is juist wel weer geloofwaardig en zorgt daardoor ook voor een goede wisselwerking.

4. Gebruik verschillen

Verschillen in je personages zorgen er niet alleen voor dat er een goede wisselwerking plaats kan vinden, maar kunnen ook een ander doel dienen. Zo kan je het verschil tussen twee vriendinnen uit twee totaal verschillende milieus gebruiken als conflict. De ene vriendin die huizenhoog tegen haar afgestuurde vriendin opkijkt terwijl ze zelf alleen maar VMBO heeft. Of de personage die op het criminele pad terecht komt omdat ze net zo veel geld en dure dingen wil als haar vriendin die opgroeide in een dure villawijk. Of de man die vol afgunst is op zijn collega omdat het hem altijd voor de wind lijkt te gaan, terwijl hij zelf worstelt in het leven, geen partner heeft en voor zijn zieke vader moet zorgen.

5. Verhoudingen in verschillende relaties

Vergeet tot slot niet dat in het echte leven een ieder praat of handelt afhankelijk van wie hij/zij voor zich heeft. Je praat anders tegen je moeder dan tegen een kassière, ook gedraag je je anders tegenover je vriendin dan tegenover een politieagent. Ook als je personage brutaal tegen die agent zal doen omdat zij rebels is en ze zich afzet tegen autoriteiten, zal zij zich toch anders gedragen tegenover de agent dan tegenover haar vriendin. Net als dat een moeder en dochter zich anders zullen gedragen tegenover elkaar dan een werkgever en werknemer. Ook als die dochter en werknemer dezelfde persoon is, zal ze anders met haar moeder omgaan dan met haar baas.

goede wisselwerking

Maak een karakterdossier om niet te vergeten welke eigenschappen en kenmerken bij welk personage horen. Hoe je een karakterdossier maakt lees je hier. Of download het gratis werkblad.

Wat vind jij belangrijk als wisselwerking tussen personages?

Groetjes, Giovanna

2 Reacties

  1. Namen die veel op elkaar lijken kom ik toch nog vaak tegen. Ik vind het zelf vreselijk verwarrend. Het lijkt me trouwens tijdens het schrijven ook best verwarrend, dus volgens mij doet een auteur er zowel zichzelf als de lezers geen plezier mee. Hopelijk na jouw blog van vandaag dus verleden tijd.
    Naomi blogde over…Als mijn schoenen zouden pratenMy Profile

    1. Dat is zeker verwarrend, vooral wanneer het om twee vrouwelijke of juist twee mannelijke personages gaat. Tijdens het schrijven kan het zeker ook voor verwarring zorgen. Maar het kan ook dat je het als schrijver niet zo in de gaten hebt. Zo had ik in mijn verhaal een Mio en een Mia, met een verschillende insteek (en op een verschillend moment) de namen gekozen en voor mij was het niet verwarrend. Sterker nog, ik had niet eens in de gaten dat ze zo op elkaar leken, haha. Tot een proeflezer aangaf dat ze het heel verwarrend vond… Toen zag ik het pas en heb ik het meteen aangepast. Zo zie je ook maar weer hoe belangrijk proeflezers zijn. 😉
      Giovanna Jansen blogde over…Wat een schrijfcoach doetMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.