gewoontes aanleren
Blog Coaching Schrijven

Nieuwe (schrijf)gewoontes aanleren doe je zo

Nieuwe gewoontes aanleren kost tijd. Er zijn onderzoeken die zeggen dat we 30 dagen lang iets moeten doen om het tot een gewoonte te maken. Andere zeggen dat dat wel 60 dagen nodig heeft. Ook zijn er onderzoekers die over 90 dagen spreken. Ik denk dat het per persoon en per gewoonte zal verschillen wat nodig is, maar ik denk wel dat als je minimaal 60 dagen lang elke dag die gewoonte doet, je hem je veel beter eigen zal kunnen maken.

Een nieuwe gewoonte aanleren

Zou je jezelf bijvoorbeeld een nieuwe schrijfgewoonte aan willen leren? Zorg dan dat je 60 dagen lang elke dag – het liefst rond dezelfde tijd – schrijft. Bijvoorbeeld 500 woorden of 1 bladzijde. De hoeveelheid is niet het belangrijkste, het dagelijkse ritme wel. Schrijf bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg door een halfuurtje eerder op te staan. Zo heb je mooi nog even schrijftijd voor je naar je werk gaat.

Maak je nieuwe gewoonte niet te groot

Door de gewoonte klein te houden is het overzichtelijk en makkelijker vol te houden. Maak je doelen en dus ook de te leren gewoonte SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Een te groot doel op de korte termijn zal ervoor zorgen dat je motivatie om te blijven schrijven wegzakt en je nieuwe gewoonte zal sneller wegebben. Als je een boek in een jaar wil schrijven en dat zou 365 bladzijdes dik moeten worden, dan zou je elke dag een bladzijde kunnen schrijven om dat doel te halen.

Regelmaat

Wil je jezelf goed gewoontes aanleren, dan is regelmaat belangrijk. Een nieuwe gewoonte leer je het makkelijkst aan als je er elke dag rond dezelfde tijd mee bezig gaat. Bijvoorbeeld een halfuurtje voor je naar je werk gaat, direct na het avondeten of in je lunchpauze. Door die regelmaat weten je hersenen eigenlijk al wat er te wachten staat. Avondeten op? Schrijftijd. Lunchpauze? Schrijftijd. De wekker gaat? Douchen, aankleden en schrijven maar.

Hetzelfde met iedere andere gewoonte. Wil je vaker sporten? Doe dat, misschien niet dagelijks maar, ook bij voorkeur op dezelfde tijd en koppel het ergens aan. Op vaste dagen, voor je naar je werk gaat, direct na je werk enzovoort.

gewoontes aanleren

Zet een hulpmiddel in

Een nieuwe gewoonte maak je je het makkelijkst eigen door, zeker de eerste tijd, een reminder te gebruiken. Zet het in je agenda of zet een timer die je er aan herinnert dat het jouw schrijftijd is. Zelf gebruik ik graag de reminders in Google Agenda. Daar zet ik mijn afspraak (schrijftijd is eigenlijk gewoon een afspraak met jezelf) in en geef aan hoelang van tevoren ik daar een reminder van wil. 5 minuten werkt voor mij vaak het best. Lang genoeg om een andere taak af te ronden, kort genoeg om het niet weer te vergeten. Maar soms wil ik ook een uur van tevoren al een reminder, als ik langere tijd om iets anders af te ronden nodig heb. Of eerst nog wil lunchen voor ik ga beginnen.

Leer jezelf niet meer dan één gewoonte tegelijk aan

Wil je meerdere nieuwe gewoontes aanleren? Bijvoorbeeld vaker schrijven, meer sporten, vaker mediteren of afvallen? Begin dan het liefst eerst met één gewoonte. Begin pas aan een volgende als je die ene goed te pakken hebt. Te veel gewoontes tegelijk zorgt ervoor dat je je focus verliest. Ook raak je sneller ontmoedigd omdat je zo veel moet.

Beloon jezelf

Om een nieuwe gewoonte vol te blijven houden en je brein te leren dat het aanleren hiervan echt een goed idee is, is het nodig om jezelf regelmatig te belonen. Hier hoef je niet mee te wachten tot die 60 dagen voorbij zijn. Beter juist niet. Door jezelf tussentijds regelmatig te belonen, motiveer je jezelf des te meer. Je brein leert (een beetje een pavlovreactie) dat op iets – de gewoonte – braaf doen een beloning volgt. De beloning kan iets kleins en dagelijks zijn, bijvoorbeeld een filmpje op YouTube kijken als je je schrijftijd afgerond hebt die dag. Of een nieuwe pen als je een week lang elke dag geschreven hebt. En een mooi notitieboekje als je een maand lang geschreven hebt doet het ook goed.

Deze tips werken bij alles waar je een nieuwe gewoonte in aan wil leren. Meer sporten, mediteren, mindfulness, dagelijks bewegen, vaker een boek lezen enzovoort.

Welke gewoonte zou jij jezelf aan willen leren?

Groetjes, Giovanna

3 Reacties

  1. Mooi artikel en eigenlijk op allerlei gebieden toepasbaar. Zeker het niet te groot maken van dingen, dan lijkt het al snel overweldigend en is het des te lastiger om er wellicht überhaupt mee te beginnen.

  2. Mooi om te lezen. Ik denk dat mijn leven uit een heleboel gewoontes bestaat, want ik herken veel van wat hier staat op verschillende fronten;).

    1. Leuk! Het is op allerlei gebieden toe te passen. En ik ben zelf ook op verschillende vlakken een gewoontedier. Met een ritme vergeet ik dingen niet te doen of stel ik ze niet uit. Altijd fijn. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.