waarom schrijf je geen boek
Blog Boekrecensies Schrijven

Boekrecensie Waarom schrijf je geen boek?

Ik las het boek Waarom schrijf je geen boek? over het schrijven van een non-fictieboek. Bij het schrijven van een non-fictieboek komen namelijk andere dingen kijken dan bij een fictieboek. Schrijver en uitgever Geerhard Bolte beschrijft stap voor stap wat je moet weten om een aantrekkelijk boek te schrijven. Zoals hij ook zegt: er is maar één ding leerzamer dan het lezen van een boek, en dat is het schrijven van een boek.

Er kunnen verschillende redenen zijn om een non-fictieboek te willen schrijven. Een praktisch boek waar de lezer iets van kan leren en het daarna veelal zelf toe kan passen. Dat kan een boek zijn over hoe je coach wordt en mensen coacht. Over hoe je een eigen bedrijf opstart. Hoe je van je trauma afkomt. Een reisgids. Een kookboek. Een geschiedenisboek. Over hoe je je relatie nieuw leven inblaast. Hoe je filmpjes maakt voor je social media. Of een boek over het schrijven van een boek.

Om je boodschap op je lezer over te kunnen brengen, is het belangrijk dat je boek goed in elkaar zit en helder en praktisch is. Hoe je dat doet, laat Geerhard Bolte in zijn boek Waarom schrijf je geen boek? zien.

Over de auteur

Geerhard Bolte is uitgever en directeur van Haystack, een uitgeverij die is gespecialiseerd in originele en toegankelijke non-fictieboeken over management, psychologie en maatschappij. Eerder las ik van hem Zo schrijf je een goed managementboek.

Een matig idee zal nooit meer dan een matig boek opleveren, maar een origineel idee kan uitgroeien tot een fantastisch boek.

Waarom schrijf je geen boek? inhoudelijk

De flaptekst:

Het schrijven van een non-fictieboek is de beste manier om jezelf op de kaart te zetten. Dat wil jij ook, maar wat komt daar allemaal bij kijken? Een goed boek schrijven is moeilijk. Als het makkelijk was, dan deed de lezer het zelf wel. Maar met de adviezen van schrijver en uitgever Geerhard Bolte gaat het je ongetwijfeld lukken. In dit boek beschrijft hij alles wat je moet weten om een aantrekkelijk boek te schrijven.

Stop met dagdromen en begin gewoon.

Over non-fictieboeken (of je ze nou leest of schrijft) wordt nog wel eens lacherig of neerbuigend gedaan. Alsof het geen echte boeken zijn, of dat je niet hoeft te kunnen schrijven om een non-fictieboek te schrijven, en je pas schrijver bent als je een roman hebt geschreven. Ook Geerhard heeft die ervaring en zegt erover in zijn boek:

“Ik heb veel geschreven, waaronder boeken. Soms vragen mensen mij daarom wanneer ik begin aan een roman, alsof dat een hogere kunstvorm is dan een non-fictieboek. Ik ben het daar niet mee eens. Zelfs het gegeven dat een roman uniek zou zijn omdat het verhaal is verzonnen, vind ik discutabel, aangezien dat fictieve verhaal is ontsproten aan de geest van de auteur en daarmee zijn wortels heeft in de werkelijkheid. […] Afgezien daarvan draait de waarde van een boek in mijn ogen in de eerste plaats om taal en de uitdaging om het leven vanuit een origineel oogpunt te bezien, en dat kan zowel in een roman als in een non-fictieboek. […] Als je een non-fictieboek schrijft, sluit je aan in een lange rij van schrijvers die zich ten doel stelden om de wereld een beetje beter te maken met hun werk, van het Communistische Manifest van Karl Marx en Friedrich Engels uit 1848 tot het laatste kookboek van Yotam Ottolenghi. Waar je boek ook over gaat en hoe dik of dun het ook is, je schrijft geschiedenis en daarom hoor je erbij.”

waarom schrijf je geen boek

Indeling

Het boek bestaat uit overzichtelijke hoofdstukken met stap voor stap beschreven wat er bij een boek schrijven komt kijken en wat in welke volgorde moet. Elk hoofdstuk sluit af met ‘De beste schrijftip’ van een auteur.

Niet alleen is het boek een goed stappenplan om een non-fictieboek te schrijven, maar staat het ook bomvol praktische schrijftips, zoals:

• Begin met het schrijven van je flaptekst.
  • Je boek kan niet zonder structuur.
  • De vijf populairste structuren.
  • Wat schrijf je in een voorwoord en inleiding?
  • Doe voldoende research.
  • Lees alles wat los en vast zit.
  • Wees origineel.
  • Schrijf samen als het alleen niet lukt.
  • Lukt het schrijven van een boek ook met hulp niet? Schrijf dan gewoon géén boek.
  • Maak het jezelf makkelijk.
  • Wees voorbereid op emoties.
  • Zoek een goede werkplek.
  • Zorg voor een strakke planning.
  • Schrijf met stijl.
  • Schrijf beeldend.

Mensen houden van verrassingen, maar alleen als ze jarig zijn. Als ze een boek kopen, weten ze graag vooraf wat ze kunnen verwachten.

Wat highlights uit het boek:

• Bewaar je beste ideeën. (Kom je wat interessants tegen? Sla het op zodat je het later kunt gebruiken.)
  • Bepaal wat voor boek je gaat schrijven. […] Weten tot welke categorie je boek behoort is niet alleen prettig voor de lezer, maar ook voor jou als schrijver.
  • Bedenk de perfecte boektitel. “Zonder goede titel maakt het niet uit hoe goed je boek is – er is toch niemand die het leest.”
  • Een boek schrijven kost maar een kwartiertje. Uitgaande van een non-fictieboek van 36.500 woorden en een jaarlang de tijd om te schrijven. Goed om te weten, toch? Geen tijd om te schrijven hoeft nooit meer een excuus te zijn.
  • Werk samen met een uitgeverij. Uiteraard zal een uitgever in zijn boek niet afraden om je boek bij een uitgevrij onder te brengen. Dat zou hetzelfde zijn als dat een kok zegt dat je beter niet in restaurants kan eten. Maar net als dat een kok niet zal zeggen dat je nooit zelf mag koken, zegt ook Geerhard niet dat je je boek niet zelf uit mag brengen. Hij laat dan ook de voors en tegens van beide opties zien en legt uit hoe het uitgeven via een uitgeverij echt in zijn werk gaat. Wat mooi is, omdat dat daar nog al wat misvattingen de ronde over doen. Zoals dat je als auteur bijna niets krijgt en de uitgeverij de rest in zijn zak steekt. Helder geeft hij met een voorbeeld weer wat de opbrengst en de kosten zijn van het uitbrengen van een boek.
  • Lever je tekst zo foutloos mogelijk aan zodat de corrector tijd overhoudt [en meer overzicht heeft] voor de zinsconstructie.

Als je gelezen wilt worden, moet je jezelf kritisch afvragen of je echt iets nieuws te vertellen hebt.

Review

Waarom schrijf je geen boek? is goed, vlot en pakkend geschreven, met van tijd tot tijd een vleugje droge humor. Het boek laat van A tot Z zien hoe je zelf een boek schrijft én gedrukt in handen krijgt. Het sluit aan bij wat ik ook deel (zowel in coaching, als bij redactiewerk en in blogposts) over het schrijven van een boek. Maar dan uitgebreider en niet alleen met de blik en kennis van een auteur, maar ook met die van een uitgever. Zo weet je als lezer ook meteen waar een uitgever naar kijkt, belangrijk vindt of juist afwijst. Kortom een aanrader voor iedereen die een non-fictieboek wilt schrijven. En hoewel dit boek dus gericht is op het schrijven van non-fictie, zijn de algemene schrijftips voor een fictieschrijver uiteraard ook heel bruikbaar.

Inhoudelijk vond ik Waarom schrijf je geen boek? prettig lezen, alleen fysiek las het boek minder fijn. De lichte (grijze) tekst was bij avondlicht moeilijker leesbaar. Ook het ontbreken van inspringen na een enter maakte het wat onrustiger lezen. En de (te!) strakke binding zorgde ervoor dat het boek onmogelijk open bleef en het alleen met twee handen en tegenduwend te lezen was. (Probeer dan maar eens een quote over te typen én te voorkomen dat het boek weer dichtklapt…) Boekleestrucjes om een boek open te vouwen zonder de rug te knakken, hadden geen enkel effect op het boek en de rug; de voor- en achterkant gingen er alleen wijder door staan.

Maar inhoudelijk vond ik het boek zeker goed en een aanrader.

Het krijgt van mij 4 sterren.

Genre: non-fictie | Haystack* | 206 pagina’s | Nederlands | 2023|