geconcentreerd
Schrijven

Geconcentreerd schrijven doe je zo!

Je kijkt er al dagen naar uit, heerlijk schrijven op je vrije dag! Eindelijk heb je er de tijd voor. Je gaat er eens goed voor zitten. Klaar voor de schrijfstart… Tot je telefoon buzzt. Berichtje van je moeder. Pling, een appje van een vriendin, wanneer jullie weer eens gaan statten. Gauw zet je je telefoon op stil. Maar het is al te laat. Je bent je concentratie kwijt. Je denkt aan wanneer je de stad in zou kunnen met die vriendin en aan de kleren die je wil kopen. Over kleren gesproken, bedenk je, je moet nog nodig een was draaien. Weg geconcentreerd schrijven.

Geconcentreerd

Dat kan anders! Met deze tips lukt geconcentreerd werken wel!

1. Zet je telefoon meteen al op stil en leg hem in een andere kamer. Berichtjes en mailtjes kunnen best nog een uurtje wachten. Eerst een uur lekker schrijven en goed in een schrijfflow komen, zullen je helpen na een latere break – om je mailtjes en berichtjes even te bekijken – veel makkelijker weer in de schrijfflow terug te komen.

2. Vermijd social media tot na het schrijven. Als iets mij uit mijn concentratie haalt is het wel social media. Ik ben er dol op, maar als ik er op gekeken heb, op Instagram of Facebook, ben ik raar genoeg niet meer tot schrijven aan te zetten. Ik ben teveel afgeleid door alle leuke dingen en tips die gelezen heb en de inspirerende foto’s die ik gezien heb. Ik krijg de neiging om dan korte tijd later weer te gaan kijken, of ik kom in een mañana-flow terecht en krijg niets meer gedaan.

Geconcentreerd werken in 2 x 25 minuten…

3. Werk in blokken met een timer. De Tomato timer (Pomodoro methode) is daar een geschikte voor. De standaard is 25 minuten geconcentreerd werken en dan 5 minuten pauze. Je mag in de pauze doen wat je wilt als het maar iets anders is dan je schrijfwerk. Maar na die 5 minuten ga je weer aan de slag met het volgende blok van 25 minuten. Voor je het weet heb je een uur geconcentreerd geschreven. De timer is ook in te stellen op langere of kortere tijden als je daar behoefte aan hebt.

4. Zorg dat je een (dag)doel hebt. Weet waarover je wil gaan schrijven en zorg dat je een haalbaar doel hebt. Bijvoorbeeld een hoofdstuk schrijven of 1500 woorden. Of twee blogs, of wat je dan ook graag gedaan zou willen hebben. Het beste werkt het als je er de avond ervoor al over nadenkt, wat je precies wil gaan schrijven en hoeveel ongeveer. Als je dat niet doet loop je het risico dat je of het eerste half uur van je schrijftijd hier nog mee bezig bent, of dat er niets in je opkomt op het moment dat je wil gaan beginnen met schrijven.

5. Werk buiten de deur als je toch teveel afleiding hebt thuis. Werken op een flexplek heeft het voordeel dat je geen afleiding hebt van het huishouden, huisgenoten of stapels administratie op je bureau wat nog weggewerkt moet worden. Ook werkt het buiten de deur wel een beetje als werken met een timer. Je bent niet voor niets ergens naar toe gegaan, hebt een plekje gezocht en je geïnstalleerd. Dan wil je het beste uit je schrijftijd halen, voor het weer tijd is om naar huis te gaan.

Geconcentreerd

Wat helpt jou om geconcentreerd te schrijven?

Groetjes,

Giovanna Jansen

Photo credits: Styled Stock Society

8 Comments

  1. Fijne tips! De laatste tijd is mijn concentratie ook maar ver te zoeken en zit ik niet echt in een fijne flow. Misschien helpt het inderdaad om je telefoon en social media gewoon even allemaal uit te zetten!

    1. Het is het proberen zeker waard, ik merk echt verschil als ik hem naast mij heb liggen en hij aan is, of dat hij op stil in een andere kamer ligt. 🙂

  2. Goede tips! Bij mij werkt het ook heel erg om mijn telefoon weg te leggen en een rustig muziekje op te zetten. En inderdaad wisselen van omgeving zodra m’n concentratie of inspiratie uitblijft.

    1. Een rustig muziekje is ook een goede inderdaad! En voor inspiratie is een andere omgeving ook heel goed ja.

  3. Ik heb een tijdje problemen gehad met geconcentreerd zijn, gewoon omdat ik een hele lastige periode achter de rug heb. Gelukkig merk ik dat het nu beter gaat. Bij mij helpt het juist om een koptelefoon op te zetten die geluid afsluit en een muziekje op te zetten. Op een gegeven moment zit ik zo in mijn flow dat ik niet meer hoor wat er gezongen wordt. Het helpt me met mijn ‘bubbel’ te creëren en eens ik daarin zit, gaat geconcentreerd schrijven een stuk makkelijker. Ook sinds ik mijn regels voor mijn sociale media gebruik heb verstrengd, gaat het een stuk beter.

    Ik merk trouwens dat ik het best geconcentreerd ben als ik een blogartikel door kan schrijven tot het eind. Als ik middenin moet stoppen ben ik de ‘feeling’ van mijn artikel kwijt en dan kan ik minder goed schrijven heb ik de indruk. Dus ik pauzeer vaak na een of twee artikels, hangt ervanaf wanneer ik voel dat ik pauze nodig heb. Maar ik schrijf echt heel graag, dus ik ben blij dat mijn concentratie weer op gang aan het komen is.
    Nikita blogde over…Er komen voorlopig geen weekoverzichtjes meerMy Profile

    1. In een moeilijke periode zitten is, net als drukte of stress, funest voor je concentratie. Wat fijn dat het nu weer wat beter gaat en ne concentratie weer een op gang komt.
      Met een koptelefoon op in je eigen bubbel zitten is ook een goede tip!
      Ik merk ook dat ik het meest geconcentreerd ben als ik door kan blijven schrijven tot mijn tekst of blog af is. Dan zit ik echt tot het einde in de schrijfflow.

  4. Fijne tips! Ik raak ook heel snel afgeleid van mijn telefoon en social media. Ik denk dat ik die telefoon echt weg ga leggen als ik wil gaan schrijven.
    Darina blogde over…De tas die bij elke outfit pastMy Profile

    1. Ik zou het zeker eens proberen, al leg je hem maar weg voor wen uurtje. Dat is toch een uurtje geconcentreerd werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.