top blog
Blog Schrijven

Zo schrijf je een top blog!

Met je blogbericht wil je mensen bereiken. Je wilt dat ze erdoor geraakt of geïnspireerd worden en het liefst ook dat ze vaker op je website terugkomen. Daarom is het belangrijk dat je goede, pakkende blogposts schrijft. Maar hoe schrijf je nou zo’n top blog? In dit artikel meer over de opbouw van een goede blogpost met een aantal top tips.

Een blogbericht bestaat uit een aantal vaste onderdelen, inhoudelijk vul je zelf in waar het over gaat. Wel zijn er een paar dingen die goed zijn om op te letten. Zowel voor de leesbaarheid als om beter gevonden te worden via zoekmachines. Nou gaat deze blogpost niet over het schrijven van een SEO-proof blogbericht, maar over het inhoudelijk een goed leesbaar bericht te schrijven. Want ook daar scannen zoekmachines op.

De opbouw van een blogpost

Voor een top blog is het goed om te weten hoe de opbouw van een blogpost is. Een goede blogpost bestaat altijd uit een titel, een lead en een body – de hoofdtekst zeg maar.

  • De titel bestaat uit een redelijk korte tot middellange, pakkende zin. Hoe langer de zin, hoe minder zeggend (less is echt more). Een pakkende titel verklapt al een beetje waar het artikel over zal gaan, roept vragen op over hoe je datgene kunt krijgen/doen/leren/herkennen/oplossen/etc. Of belooft antwoord of uitleg op de vraag die in de titel gesteld wordt te geven. En een titel moet prikkelen om verder te willen lezen.
  • De lead, oftewel de inleiding, leidt het artikel dus in. Zonder een lead komt de lezer heel plomp in een blogbericht terecht, zonder te weten waar het over gaat. De lead is zeg maar het ontvangst dat mensen krijgen als ze bij je op je weblog komen. Net als dat mensen bij je thuis komen. Ze komen eerst aan in de gang, kunnen hun jas ophangen, je wijst ze de weg en vraagt of ze wat te drinken willen. In de lead vertel je kort, zonder er alvast diep op in te gaan, waar je blogpost over gaat en soms geef je ook al de aanleiding waarom je dit schrijft.
  • De hoofdtekst, oftewel de body.Dit onderdeel van het bericht is waar het uiteindelijk om gaat. Hierin verwacht men te lezen hoe ‘je… kunt leren in x-aantal dagen’, ‘de lekkerste frietjes maakt van het land’, je ‘de leukste reistips’ krijgt, of wat je titel dan ook belooft. Zorg dat je dat ook waarmaakt. Laat de lezer na het lezen van je blogpost achter met het gevoel van: ‘Yes, wat ik nu geleerd heb, zo handig!’

Gebruik tussenkopjes

Je tekst opgedeeld in kleinere stukken met tussenkopjes leest veel lekkerder dan één grote lap tekst. Tussenkopjes geven rust in de tekst. Bovendien kan de lezer de tekst makkelijker scannen en snel zien of deze blogpost, aan de hand van de tussenkopjes, interessant voor hem of haar is.

Maak er geen boekwerk van

Maak je blogbericht niet te kort maar zeker ook niet te lang. 300 woorden is echt wel het minimum, 500-800 woorden kan prima. 1000-1200 is ideaal, maar zorg dan wel voor voldoende tussenkopjes, foto’s én dat de tekst inhoudelijk echt interessant is. Boven de 1200 woorden is al gauw te lang. Zeker als het echt verdieping mist. Het was een tijdje een trend om blogposts van 2000-3000 woorden te schrijven. Eerlijk? Ik lees die berichten echt nooit uit. Ik haak af na een kort stuk, of scan en scrol door naar wat echt belangrijk is. De belangrijkste reden? De langere tekst voegt totaal niets toe. Het is of veelal herhaling, of de body is een uitgerekte lead die tot ver in de body tekst nog steeds inleidend is. To the point komen doe je niet met herhaling en een veel te lange tekst.

top blog

Er zijn mensen die beweren dat je juist een lange blogpost moet schrijven, hoe langer hoe beter. Maar geloof mij, als je naar je websitestatistieken kijkt, zal je zien dat lezers gemiddeld 1-2 seconden op die blogpagina (blogbericht) blijven. Soms 5-10. Denk je dat ze een blogpost van 2300 woorden dan helemaal gelezen hebben? Precies. Zonde van je schrijftijd dus! En zonde van die lezer, die misschien niet eens scannend de strekking gelezen heeft, maar in die 2 seconden besloot dat hij/zij geen trek had in zo’n lang verhaal. Dat maar niet tot he point kwam. En je website dus voortijdig verliet.

Schrijf een lange blogpost alleen als het echt niet korter kan. Heb je toch veel meer te vertellen? Splits dat blogbericht dan in twee (of meer) blogposts. Dan heb je gelijk ook een volgende blogpost geschreven. Een voordeel van korte blogposts is ook dat mensen na het lezen ervan, sneller nog even een andere blogpost van je gaan lezen. Zo lezen ze meer van je blogposts en verlaten ze je website niet al te snel.

Weet waar je heen wilt

Zorg voor een top blog dat je blogpost een duidelijk doel heeft. Alleen maar een verslag van hoe je trip naar de stad was, wie je tegenkwam en wat je gekocht hebt is voor anderen meestal niet zo interessant. Het is goed om stil te staan bij wat dan het doel van je blogpost is. Dat jij een uitlaatklep hebt? Of wil je een situatie schetsen? Zorg dat er een duidelijke lijn in zit en dat je een boodschap hebt. Als het alleen interessant voor jezelf is kun je het beter niet online zetten. Deel het zodat anderen er ook iets aan hebben.

Vertel wat de leukste winkeltjes zijn in die stad. Geef een heerlijk recept. Vertel hoe je het beste verse etenswaren kunt vinden op een lokale markt. Of deel de leukste jurkjes die je in de stad hebt gezien of hebt gekocht. Of laat de leukste knutselspullen die je gekocht hebt zien en geef ideeën wat je ermee kan maken. Ook kan je iets wat je gaat doen omzetten naar een heuse tutorial, een DIY. Ga je bijvoorbeeld een oud kastje opknappen? Maak foto’s terwijl je bezig bent en deel waar je je materialen gekocht hebt. Met een leuk stappenplan heb je een top blog waar de lezer ook iets aan heeft.

Kies je onderwerpen met zorg

Kies je voor je blog een bepaalde niche (bijvoorbeeld een receptenblog of een reisblog), voorkom dan dat je niet gaat schrijven over hele andere dingen. Op een receptenblog passen blogposts over de kinderen, over je werk, boekrecensies of over je vakantie niet. Je houdt het dan op blogposts met recepten, over eten, kookboeken en (slim) boodschappen doen. Lezers komen voor dat bepaalde onderwerp, de kans dat ze die andere onderwerpen ook interessant zullen vinden is vrij klein.

Vind je wel al die dingen leuk? Super! Maak dan van je weblog een zogeheten lifestyleblog, daarbij is het heel gebruikelijk dat het onderwerp breed is, met als rode draad: jij. Recepten die jij bedacht en uitgeprobeerd hebt, city trips die jij ondernomen hebt, boeken die jij las et cetera. Wel is het goed om dan te letten op een gezonde mix van die berichten, niet iedereen vindt hetzelfde onderwerp leuk. Als iemand wel je recepten en de boekreviews graag leest, maar met de andere onderwerpen niets heeft, en jij plaats slechts twee keer per jaar een recept en drie keer per jaar een boekreview, dan is de kans groot dat die lezer afhaakt.

Zorg dus dat er een rode draad in je berichten zit. Bij mij is de gemene deler dat het allemaal met schrijven en (boeken) lezen te maken heeft.

Tot slot

Sluit je blogpost af met wat jij graag van je lezer wilt weten. Dat kun je doen door middel van een vraag die oproept tot actie, een zogeheten call to action. Die betrekt de lezers bij je blogposts en geeft jou tevens informatie over of de onderwerpen aanspreken, dan wel of er dingen zijn waar je bloglezers graag meer over willen weten. Heb je bijvoorbeeld een keer een vegetarisch recept op je blog geplaatst, dan ben je wellicht benieuwd of het de lezer aanspreekt en of hij of zij zelf ook wel eens vegetarisch eet.

Interactie met de lezers van je blogposts is gewoon erg leuk. Ik vind de interactie met jullie ook superleuk en gezellig, dus ik ben heel blij met alle reacties! Ook al reageer ik niet altijd even snel, ik lees alles wel met heel veel plezier en ik reageer graag.

Waar let jij op als je een blogpost (of top blog) schrijft?

Groetjes, Giovanna

2 reacties

  1. Heel erg leuke (en handige!) blog dit. Toen ik begon met bloggen, deed ik niet aan een lead en tussenkopjes. Toen deed ik bij de LOI een cursus Schrijven voor het web en leerde ik dat dat handig is. Wat een verschil maakt zoiets zeg. En ik ben net als jij: lange(re) blogs lees ik vaak niet of alleen scannend. Die van mij zijn vaak tussen de 600 en de 800 woorden en dat vind ik prima.

  2. Ik geloof dat ik nog even moet oefenen. 😉

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.