voorkom een stijf schrijf lijf
Schrijven

Voorkom een stijf schrijf lijf | 5 tips

Als je zittend werk hebt en daarnaast regelmatig wat uren schrijvend (aan wat dan ook) doorbrengt, of als je net als ik van schrijven je werk hebt gemaakt, dan kan je best wel eens last hebben van een stijf-schrijf-lijf. Geloof mij als ik zeg dat hierbij voorkomen ook beter is dan genezen. Dus voor iedereen die zittend werk heeft, veel schrijft of blogt, 5 tips om een stijf schrijf lijf (of stijf werk lijf) te voorkomen.


Zo voorkom je een stijf schrijf lijf:

1. Las voldoende pauzes in

Een pauze kan al zijn even een kopje koffie of thee zetten (of bij de automaat halen als je op kantoor werkt). Het beste werk je in blokken volgens de Pomodoro techniek, van 25 minuten en 5 minuten pauze. Gevolgd door weer 25 minuten en 5 minuten pauze. Na drie tot vier van deze blokken neem je een langere pauze van 30 minuten.

2. Rek en strek

Gebruik af en toe een van je kleine pauzes ook om 5 minuten lang wat rek- en strekoefeningen te doen. Dat kan staand of zittend. Er zijn apps, zoals Headspace (#nospon), die daar specifiek oefeningen voor hebben.

3. Let op je houding

Klinkt misschien als een open deur, maar toch hebben we allemaal de neiging om niet altijd even goed achter onze pc of laptop te zitten. Vooral als we moe zijn of tegen een deadline aan zitten, neigen we naar gespannen naar voren te leunen met opgetrokken schouders. Of wat onderuit hangen op je stel. Check dus regelmatig even hoe je zit. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je jezelf corrigeert en merkt dat je of te gespannen naar voren zit of onderuitgezakt op je stoel zit.

voorkom een stijf schrijf lijf

4. Ontspan je handen voldoende

Als je niet aan het typen bent – maar bijvoorbeeld een stuk zit te (her)lezen – is het niet nodig om met je handen in de aanslag boven te toetsenbord te blijven hangen om verder te schrijven. Leg ze dan even ontspannen op je schoot bijvoorbeeld. Idem met je hand op de muis houden als je niet aan het scrollen of klikken bent. Haal je hand van de muis af als die even niets hoeft te doen.

5. Beweeg voldoende

Zeker als je de hele dag schrijft of achter je pc of laptop zit te werken is het belangrijk dat je daarnaast voldoende beweegt. Sporten is de beste remedie om alles los te gooien, met wat voor sport dan ook. Hardlopen, zwemmen, fietsen, bootcampen, alles is goed. Maar ook regelmatig een stevige wandeling maken helpt om je spieren soepel te houden en te zorgen voor een goede doorbloeding. En het helpt tevens te ontspannen en je hoofd even leeg te maken, wat je schrijven, bloggen of werken daarna weer ten goede komt.

Hoe voorkom jij een stijf schrijf lijf tijdens het schrijven of zittend werken?

Groetjes, Giovanna

10 Reacties

  1. Door mijn vervelende blessure weet ik nu wat een goede werkhouding moet zijn. Ik doe regelmatig oefeningen tussendoor en maak ook wandelingen.
    Darina blogde over…La vie Parisienne | Een nieuw seizoenMy Profile

    1. Vervelend dat je er op die manier achter hebt moeten komen. Hopelijk ben je nu snel van die blessure af, ik weet hoe vervelend zoiets kan zijn.
      Giovanna Jansen blogde over…Hoe weet je bij welke uitgeverij jouw boek past?My Profile

  2. Neem een paar katten ik zweer je werkt heel goed. Water drinken ook je staat vanzelf op! Maar goede tips.

    1. Haha, ik heb vroeger katten gehad, dus ik weet hoe die je in beweging houden inderdaad. En dan vooral je aai-hand. 😉
      Giovanna Jansen blogde over…Onverwachte plekken om inspirerend te schrijvenMy Profile

  3. Mijn houding is echt een ingewikkeld ding. Achter de laptop, maar ook tijdens hobby’s of gewoon in het dagelijks leven. In het verleden veel fysio gehad, maar uiteindelijk blijft het toch altijd opletten. Dus ja, wel goed dat je dat weer even noemt.

    1. Vervelend dat het bij jou bij veel dingen opspeelt. Gelukkig dat je door fysio weet waar je op moet letten, want het blijft opletten inderdaad. Je er van bewust zijn is al een heel groot voordeel, en voorkomt dat je uren in een voor jou verkeerde houding blijft zitten.
      Giovanna Jansen blogde over…September 2021 | een overzichtMy Profile

  4. Goede tips! Het nadeel van zwanger zijn is dat mijn lichaam het nu nog zwaarder te verduren heeft. Het voordeel is dat ik wel zeer regelmatig moet plassen, dus ik beweeg genoeg tussendoor, hahaha!
    Audrey blogde over…Kapotte laptop + ask me anythingMy Profile

    1. Een zwangerschap is pittig voor je lichaam, zeker een tweelingzwangerschap! Haha, ja dat plassen houdt je wel in beweging!
      Giovanna Jansen blogde over…7 dingen om deze week te doen #12My Profile

  5. Ik heb om eerlijk te zijn niet de beste bureaustoel (maar hij is zo mooi;-)) maar toch kan ik er wel heel wat uurtjes op zitten. Ik denk ook wel dat ik voldoende pauzes neem tijdens het bloggen. Zeker ook mede dankzij Sketch natuurlijk kom ik ook echt elke dag lekker buiten;-)
    bychristiana blogde over…Een nieuwe lamp van Madame Garage in de woonkamerMy Profile

    1. Een goede én mooie stoel vinden is best lastig, een ergonomische stoel is vaak niet zo mooi, en mooie stoel lang niet altijd ergonomisch… Ik geloof dat die van mij de middenweg houdt. 😉 Ja, dat scheelt veel, dat je ook echt elke dag eruit moet vanwege Sketch, en ik denk dat ze je in huis vast ook wel meer in beweging houdt, als ze geaaid wil worden of wil spelen bijvoorbeeld. Heel goed tegen een-stijf-schrijf-lijf: een kat of een hond. 😉
      Giovanna Jansen blogde over…Multitasken | Een do of een don’t?My Profile

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.