Vind je rustmomentjes

In de drukte en hectiek van het leven loop je gemakkelijk jezelf voorbij. Geen rust nemen, altijd maar doorjakkeren. Werken, studeren, kinderen snel van school halen, naar zwemles brengen, boodschappen doen, koken, je (zieke) ouders helpen met dingen. Tijd voor schrijven schiet er al langere tijd bij in. Oh ja het huishouden moet ook nog gebeuren. Nou even snel dan. Voor je het weet ren je alsmaar achter de feiten aan en raak je uitgeput. Tijd om op de rem te trappen!

Misschien ben je gewoon aan vakantie toe en kun je er drie weken heerlijk tussenuit. Lekker luieren, niksen en bijkomen. Uit onderzoek blijkt dat je 2-3 weken vakantie nodig hebt om effectief uit te rusten. Maar als vakantie er (voorlopig) niet in zit, of dat je geen drie weken weg kan gaan, is het belangrijk dat je je rust op andere momenten pakt. Hieronder tien tips om je rustmomentjes te pakken.

Prioriteiten stellen

Leer om prioriteiten te stellen. Kijk wat echt moet en wat niet. Of wat op een later moment kan. En misschien kun je wat dingen uitbesteden?

Relativeer

Soms is het ook gewoon nodig om te relativeren. Is het echt een ramp als je een weekje het huishouden wat minder doet? Volgende week komt de grote beurt wel weer. En zo niet, dan is het ook goed.

Rustig aan in de avond

Belangrijk is het ook om ’s avonds niet te veel meer te willen doen. Spreek met jezelf af dat je na 21.00u geen werk of klusjes meer doet. Tijd om te ontspannen. Lekker op de bank met een tijdschrift, een goed boek of een leuke Netflix serie.

Ontspan

Je rust nemen zit hem niet alleen in uitrusten en niets doen. Daarnaast is het ook belangrijk om te ontspannen door leuke dingen te gaan doen. Maak een leuke stedentrip met je partner of ga een dagje naar het strand met een vriendin. Lekker uitwaaien, bijkletsen en genieten.

Leer jezelf kennen

Iedereen is verschillend. De een laadt op door een dagje in alle rust thuis te zijn en een pyjama dag te houden, de ander laadt weer op door met vrienden naar een druk festival te gaan. Ga op ontdekkingstocht om te leren wat jou batterij weer op 100% krijgt. Het kan ook een combinatie zijn. Een dag helemaal niets doen, alleen thuis om lichamelijk uit te rusten. En de volgende dag lekker op stap om geestelijk bij te komen.

Snippermiddag

Neem een keertje een snippermiddag op van je werk. En ga datgene doen waar je energie van krijgt. Lekker lui in je tuin liggen met je favoriete playlist op of languit op de bank Netflixen. Of gewoon even goed bijslapen.

De kracht van herhaling

Voor eigenlijk alles geldt dat het pas goed werkt als je het regelmatig herhaalt. Zo blijf je van één keer sporten ook niet de rest van je leven fit. Herhaal het inbouwen van je rustmomenten dus ook regelmatig.

Eerder

De sleutel is het om te leren eerder je rustmomentjes in te bouwen. Dus niet meer wachten tot je accu helemaal leeg is  voor je hem op gaat laden. Dan ben je eigenlijk al te moe en heb je veel langer nodig om bij te komen. Zorg dat je elke week een paar uurtjes hebt om te relaxen en dat je minstens één keer per maand een dag neemt om te doen wat jou weer nieuwe energie geeft.

Hoe pak jij het liefst je rust?

Tot de volgende keer!

Groetjes,
Giovanna Jansen

Dit artikel verscheen eerder, in iets andere vorm, op Your Own Style Magazine.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: