Met je blog wil je graag mensen bereiken. Je wil dat je blogberichten gelezen worden. Dat ze inspirerend en sprankelend zijn. En niet saai dus. Toch kom ik regelmatig saaie blogberichten tegen. Of die langdradig zijn. Grote kans dat lezers dan afhaken en niet meer terug komen op je weblog. Maar wat maakt een blogbericht nou eigenlijk saai? En hoe voorkom je saaie blogberichten?
Wat maakt een blogbericht saai?
- Geen tussenkopjes. Zonder tussenkopjes wordt je tekst gauw een lange lap tekst. Dat leest niet lekker.
- Geen inleiding. Of een inleiding die het halve blogbericht in beslag neemt. Dan is het geen inleiding dus.
- Geen duidelijk onderwerp of boodschap. Beetje blabla, zeg maar.
- Geen foto’s. Net als bij punt 1 wordt je tekst dan al gauw een lange lap tekst.
- Of juist (te) veel foto’s van hetzelfde onderwerp, alleen dan net uit een iets andere hoek genomen. Dan lijken het andere foto’s, maar ze zijn eigenlijk gewoon hetzelfde. Lekker makkelijk te fotograferen, maar zeer saai om naar te kijken.
- Te veel tekst in één blogbericht stoppen. Soms wil je te veel in één keer vertellen (*steekt hand op*, weet dat dit ook haar valkuil is). Beter kun je je tekst dan in twee of meer blogposts opsplitsen.
- Uit weiden over een ander onderwerp. Als je bijvoorbeeld een blogbericht aan het lezen bent over het bakken van de lekkerste appeltaart (met recept!) wil je niet eerst een ellenlang verhaal over appeloogsten in Nieuw Zeeland waar net geoogst werd toen de blogger er op vakantie was. En op die vakantie gingen ze ook bergwandelingen maken. Dat was geweldig leuk, want… Dat onderdeel is erg leuk voor een blogbericht over de vakantie. Maar niet ook nog in deze blogpost erbij.
- Schrijven over een onderwerp dat jou zelf niet boeit. Als je het onderwerp zelf niet interessant vindt, wordt je blogbericht ook niet interessant. Geloof mij, je desinteresse is tussen de regels door te lezen. Het wordt dan een vaag blogbericht over een vaag onderwerp.
Hoe maak je een blogbericht interessant?
- Schrijf een pakkende inleiding. Eentje waarin je wel al verteld waar het blogbericht over gaat (de lezer weet dan meteen of het aanspreekt en zij verder wil lezen), laat merken dat je een oplossing biedt of een antwoord hebt, maar zonder dat je het nu al verklapt.
- Verspreid het antwoord door je blogpost heen. Wacht niet tot de laatste alinea om de oplossing of het antwoord te geven. Ook dat maakt een tekst onprettig en saai.
- Gebruik tussenkopjes. Het beste eentje van een paar woorden of een korte zin. Het tussenkopje moet al wat zeggen over het stukje eronder.
- Gebruik een aantal leuke, bijpassende foto’s in je blogbericht. Zorgt dat ze je tekst onderbouwen, dat ze iets toevoegen. Let wel op dat het er niet te veel worden. Vaak zijn twee tot drie foto’s meer dan genoeg.
- Blog alleen over onderwerpen die jou echt boeien. Of waarover jij je voor kan stellen dat het een ander boeit en dat die een blogbericht met meer informatie erover wil lezen of goed kan gebruiken. Als jij er warm voor loopt zal je lezer dat ook doen.
Meer over het schrijven van een goede blog lees je hier.
Waardoor haak jij af bij saaie blogberichten?
Groetjes, Giovanna
Ik heb een paar dingen waar ik bij afhaak; mensen die niet of vrijwel nooit eigen beeld gebruiken en bloggers die onderwerpen / blogs plaatsen die totaal niet passen bij hun andere content. Of blogs publiceren die ze niet zelf geschreven hebben. Ik vraag me dan af waarom je eigenlijk een blog hebt, als je zelf geen content maakt;-)
Oe ja dat zijn dingen waar ik ook door afhaak!
Goede tips! Hele lange teksten zonder tussenkopjes vind ik onprettig om te lezen.
Geen tussenkopjes leest inderdaad heel onprettig en vermoeiend ook…
Ohjee… Werk aan de winkel!
O ik hoop dat ik je niet heb laten schrikken…
Helemaal in het begin schreef ik zonder tussenkopjes. Het grappige is dat ik ‘leerde’ dat tussenkopjes fijn zijn doordat ik het bij anderen zag. En nu schrikt het me bijna af als ik bij een ander een lap tekst zie zonder tussenkopjes.
Haha, heel herkenbaar!
En zo werkt het eigenlijk met veel dingen (zo leren kinderen lopen bijvoorbeeld, door te kijken hoe anderen dat doen), kijken bij anderen wat de berichten op die website prettig leesbaar of de moeite waard maken en dan van leren.