Hoe schrijf je een blog
Blog

Hoe schrijf je een top blog?

Met je blogbericht wil je veel mensen bereiken. Je wilt dat ze er door geraakt of geïnspireerd worden en vooral ook dat ze vaker op je website terugkomen. Daarom is het belangrijk dat je een goed, pakkend blogbericht schrijft. Maar hoe schrijf je nou zo’n top blog? Hieronder meer over de opbouw van een goede blog en een aantal top tips.

Een blog bestaat altijd uit een aantal vaste onderdelen, inhoudelijk vul je uiteraard zelf in waar het over gaat. Wel zijn een paar dingen die belangrijk zijn om op te letten. Zowel voor de leesbaarheid als voor het beter gevonden worden via Google.

De opbouw van een blog

Een goede blog bestaat altijd uit een titel, een lead en een body, de hoofdtekst zeg maar. Per onderdeel zal ik er meer over vertellen en tips geven. Zo zorg je er voor dat je blog prikkelt en niet saai wordt.

  • De titel Een titel bestaat uit een korte, pakkende zin. Hoe langer de zin, hoe minder zeggend. Een pakkende titel verklapt al een beetje waar het artikel over zal gaan, roept vragen op over hoe je datgene kunt krijgen/doen/leren en prikkelt om verder te lezen.
  • De lead Een lead, of wel de inleiding, leid dus het artikel in. Zonder een lead kom je heel plomp in een blog terecht zonder van te voren te weten waar het over gaat. In de lead vertel je kort, zonder er al diep op in te gaan, waarover je blog gaat en soms ook al de aanleiding waarom je dit schrijft
  • De hoofdtekst Dit onderdeel van de blog is waar het om gaat. Hierin verwacht men te lezen hoe ‘je …. kunt leren in x aantal dagen’, ‘de lekkerste frietjes te maken van het land’, ‘de leukste reisttips’ te krijgen, of wat je titel dan ook beloofde. Zorg dat je dat ook waar maakt. Laat de lezer na het lezen van je blog achter met het gevoel van: ‘yes, wat ik nu geleerd heb, zo handig!’.
Gebruik tussenkopjes

Je tekst opgedeeld in kleinere stukken met tussenkopjes leest veel lekkerder dan een grote lap tekst. Het geeft rust in de tekst. Bovendien kan de lezer de tekst makkelijker scannen en zien of deze blog, aan de hand van pakkende tussenkopjes, interessant voor hem of haar is.

Maak er geen boekwerk van

Maak je blog niet te kort maar zeker ook niet te lang, 300 woorden is toch wel het minimum, 500 woorden is ideaal. Boven de  750 is al gauw te lang. Schrijf een lange blog alleen als het niet korter kan. Heb je toch veel meer te vertellen? Dan kan het goed zijn om het te splitsen in twee (of meer) blogs. Dan heb je gelijk ook een volgende blog geschreven. 🙂

Hoe schrijf je een blog
Weet waar je heen wilt

Zorg dat je blog een duidelijk doel heeft. Alleen maar een verslag van hoe je trip naar de markt was, wie je tegen kwam en wat je gekocht hebt, is voor niemand interessant. Wat is dan eigenlijk ook het doel van zo’n blog? Dat jij een praatpaal hebt? Dat je verteld hoe interessant je leven is? Wat je eigenlijk wilt is dat je iets kan delen waar iemand iets aan heeft. Een heerlijk recept bijvoorbeeld. Hoe je het beste verse etenswaren kunt vinden op een lokale markt. Of de beste uitjes met kinderen die jij voor je lezers uitgezocht hebt. Ook kan je iets wat je zelf gedaan hebt om zetten naar een tutorial, een DIY. Ga je bijvoorbeeld een oud kastje opknappen? Maak foto’s terwijl je bezig bent en met een leuke beschrijving heb je een superblog waar de lezer iets aan heeft.

Wees niet te breed

Ik heb het hierbij over de onderwerpen die je kiest. Hou het op je blog over een bepaald onderwerp en eventueel een onderwerp dat raakvlakken heeft, maar zorg dat je niet te breed wil schrijven over van alles en nog wat. Zorg dat er een rode draad, een thema, door je blogs loopt. Schrijf je graag recepten, begin dan een foodblog. Maar ga er niet telkens andere blogs (over de kinderen, over je werk, boekrecensies, of over je vakantie) tussen zetten. Lezers komen voor een bepaald onderwerp, de kans dat ze die andere onderwerpen ook allemaal interessant zullen vinden is vrij klein. Uiteindelijk zullen ze dan afhaken.

Tot slot

Sluit je blog af met wat jij graag van je lezer wil weten. Dat kun je doen door middel van een vraag die oproept tot actie, een zogeheten call to action. Dit betrekt de lezers bij je blog en geeft jou tevens informatie over of de onderwerpen aanspreken, dan wel of er meer dingen zijn waar je bloglezers graag iets over willen weten. Heb je bijvoorbeeld een keer een vegetarisch recept op je foodblog geplaats, dan ben je wellicht benieuwd of het je lezer aanspreekt en of hij of zij zelf ook wel eens vegetarisch eet.

Zo ben ik bijvoorbeeld heel benieuwd naar wat jij graag leest in een blog. Wil je er door geïnformeerd worden? Iets nieuws leren? Herkenning vinden? Meer weten over dat bepaalde onderwerp?

Alvast een heel fijn weekend toegewenst!

Groetjes,
Giovanna

4 Comments

  1. Goede tips! Ik stel inderdaad ook vaak een vraag aan het einde om het persoonlijk te maken. Ik ga binnenkort ook de basismodule bloggen volgen op de community, daar kan ik vast nog meer goede tips uit halen!

    1. Dat maakt het altijd af vind ik, een vraag op het einde. 🙂
      Ja goed idee, de module van de Writers:community is echt supergoed. Heb ik veel van geleerd.

  2. Goede tips! Ik ben en blijf koningin lange titels en omniblogger. Ofja tegenwoordig noemen ze het een lifeblog. Dat is ook een niche toch? Toch? 😉

    1. Haha, zeker! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.