blog
Blog

Hoe schrijf je een top blog?

Met je blogbericht wil je mensen bereiken. Je wilt dat ze erdoor geraakt of geïnspireerd worden en het liefst ook dat ze vaker op je website terugkomen. Daarom is het belangrijk dat je goede, pakkende blogs schrijft. Maar hoe schrijf je nou zo’n top blog? Hieronder meer over de opbouw van een goede blog een aantal top tips.


Een blog bestaat uit een aantal vaste onderdelen, inhoudelijk vul je zelf in waar het over gaat. Wel zijn er een paar dingen die goed zijn om op te letten. Zowel voor de leesbaarheid als om beter gevonden te worden via Google. Nou gaat deze blog niet over het schrijven van een SEO-proof blog, maar over het inhoudelijk een goed leesbare blog te schrijven.

De opbouw van een blog

Een goede blog bestaat altijd uit een titel, een lead en een body – de hoofdtekst zeg maar.

  • De titel bestaat uit een redelijk korte, pakkende zin. Hoe langer de zin, hoe minder zeggend (less is echt more). Een pakkende titel verklapt al een beetje waar het artikel over zal gaan, roept vragen op over hoe je datgene kunt krijgen/doen/leren/herkennen/oplossen/etc. Of belooft het antwoord of de uitleg op de vraag die in de titel gesteld werd, en prikkelt om verder te lezen.
  • De lead, oftewel de inleiding, leidt het artikel dus in. Zonder een lead komt de lezer heel plomp in een blog terecht, zonder te weten waar de blog over gaat. De lead is zeg maar het ontvangst dat mensen krijgen als ze bij je op je blog komen. Net als dat mensen bij je thuis komen, komen ze eerst in de gang, kunnen hun jas ophangen, je wijst ze de weg en vraagt of ze wat te drinken willen. In de lead vertel je kort, zonder er alvast dieper op in te gaan, waar je blog over gaat en soms geef je ook al de aanleiding waarom je dit schrijft.
  • De hoofdtekst, oftewel de body. Dit onderdeel van de blog is waar het uiteindelijk om gaat. Hierin verwacht men te lezen hoe ‘je… kunt leren in x aantal dagen’, ‘de lekkerste frietjes maakt van het land’, je ‘de leukste reistips’ krijgt, of wat je titel dan ook beloofde. Zorg dat je dat ook waarmaakt. Laat de lezer na het lezen van je blog achter met het gevoel van: ‘yes, wat ik nu geleerd heb, zo handig!’.

Gebruik tussenkopjes

Je tekst opgedeeld in kleinere stukken met tussenkopjes leest veel lekkerder dan één grote lap tekst. Het geeft rust in de tekst. Bovendien kan de lezer de tekst makkelijker scannen en zien of deze blog, aan de hand van pakkende tussenkopjes, interessant voor hem of haar is.

Maak er geen boekwerk van

Maak je blog niet te kort maar zeker ook niet te lang. 300 woorden is echt wel het minimum, 500-800 woorden is ideaal. 1000-1200 kan, maar zorg dan wel voor voldoende tussenkopjes, foto’s en dat de tekst inhoudelijk echt interessant is. Boven de 1200 woorden is al gauw te lang.

Er zijn mensen die beweren dat je juist een lange blog moet schrijven, hoe langer hoe beter. Maar geloof mij, als je naar je websitestatistieken kijkt, zal je zien dat lezers gemiddeld 1-2 seconden op die blogpagina (blogbericht) blijven. Denk je dat ze een blog van 2300 woorden dan helemaal gelezen hebben? Precies. Zonde van je schrijftijd dus! En zonde van die lezer, die misschien niet eens scannend de strekking gelezen heeft, maar in die 2 seconden besloot dat hij/zij geen trek had in zo’n lang verhaal. En je website dus verliet.

Schrijf een lange blog alleen als het echt niet korter kan. Heb je toch veel meer te vertellen? Splits die blog dan in twee (of meer) blogs. Dan heb je gelijk ook een volgende blog geschreven. 🙂

Een voordeel van korte blogs is ook dat mensen na het lezen ervan sneller nog even een andere blog van je gaan lezen.

blog

Weet waar je heen wilt

Zorg dat je blog een duidelijk doel heeft. Alleen maar een verslag van hoe je trip naar de stad was, wie je tegen kwam en wat je gekocht hebt is meestal niet zo interessant. Wat is dan het doel van je blog? Dat jij een praatpaal hebt? Of wil je een situatie schetsen?

Zorg dat er een duidelijke lijn in zit en dat je een boodschap hebt. Deel het zodat iemand er iets aan heeft. Vertel wat de leukste winkeltjes zijn in die stad. Geef een heerlijk recept. Vertel hoe je het beste verse etenswaren kunt vinden op een lokale markt. Of deel de leukste jurkjes die je in de stad hebt gezien of hebt gekocht. Of laat de leukste knutselspullen die je gekocht hebt zien en geef ideeën wat je ermee kan maken. Ook kan je iets wat je gaat doen om zetten naar een heuse tutorial, een DIY. Ga je bijvoorbeeld een oud kastje opknappen? Maak foto’s terwijl je bezig bent en met een leuke beschrijving heb je een superblog waar de lezer iets aan heeft.

Kies je onderwerpen met zorg

Kies je voor je blog een bepaalde niche (bijvoorbeeld een receptenblog of een reisblog), zorg dan dat je niet gaat schrijven over hele andere dingen. Op een receptenblog horen geen blogs over de kinderen, over je werk, boekrecensies, of over je vakantie te staan. Je houdt het dan op blogs met recepten, over eten, kookboeken en boodschappen. Lezers komen voor dat bepaalde onderwerp, de kans dat ze die andere onderwerpen ook interessant zullen vinden is vrij klein.

Vind je wel al die dingen leuk? Maak dan van je blog een zogeheten lifestyleblog, daarbij is het heel gebruikelijk dat het onderwerp breed is, met als rode draad: jij. Recepten die jij bedacht en uitgeprobeerd hebt, city trips die jij ondernomen hebt, boeken die jij las etc. Wel is het goed om dan te letten op een gezonde mix van die berichten, niet iedereen vindt hetzelfde onderwerp leuk. Als iemand wel je recepten en de boekreviews graag leest, maar met de andere onderwerpen niets heeft, en jij plaats slechts 2 x per jaar een recept en 3 x per jaar een boekreview, dan is de kans groot dat die lezer afhaakt.

Tot slot

Sluit je blog af met wat jij graag van je lezer wilt weten. Dat kun je doen door middel van een vraag die oproept tot actie, een zogeheten call to action. Die betrekt de lezers bij je blog en geeft jou tevens informatie over of de onderwerpen aanspreken, dan wel of er dingen zijn waar je bloglezers graag meer over willen weten. Heb je bijvoorbeeld een keer een vegetarisch recept op je blog geplaatst, dan ben je wellicht benieuwd of het je lezer aanspreekt en of hij of zij zelf ook wel eens vegetarisch eet.

En zelf vind ik de interactie met jullie ook gewoon super leuk en gezellig, dus ik ben heel blij met alle reacties! Ook al reageer ik niet altijd even snel, ik lees alles wel met heel veel plezier en ik reageer wél altijd op alles.

Waar let jij op als je een blog schrijft?

Groetjes, Giovanna

6 Reacties

  1. SEO heb ik geen kaas van gegeten. Met deze tips van jou kan ik een stuk meer! Hoewel ik echt alleen voor mijn hobby blog, dus over het algemeen doe ik maar wat, haha!

    1. SEO is een vak apart, en je kan er heel ver in gaan en alles SEO-proof proberen te maken, of zorgen dat je, bijvoorbeeld met behulp van deze tips, blogs gewoon fijn leesbaar en overzichtelijk zijn. Dat is voor een hobbyblog helemaal prima.

  2. Ik ben zeker geen niche blogger en zal het ook niet worden, maar ik heb wel vaste onderwerpen en ja heel erg ja die kopjes. Niet alleen de onderbreking maar het is ook een vast punt voor de blogger. Ik vind blockquotes met een pakkende zin ook altijd een lekkere onderbreking.

    1. Door de vaste onderwerpen op jouw website heeft het toch iets heel herkenbaars, hel eigens, ook al vallen ze niet binnen eenzelfde niche. Hoeft zeker ook niet. Het nadeel van een niche is namelijk dat je daar dan weer binnen moet blijven haha.
      Hou ik ook van ja, van die pakkende quotes als onderbreking in een blog.

  3. Ik let volgens mij wel op al jouw punten. Vroeger schreef ik echt enorm lange blogs. Dan wilde ik zoveel mogelijk informatie in een artikel stoppen, inmiddels weet ik gelukkig wel beter;-)

    1. Ja volgens mij zie ik al die dingen ook terug in jouw blogs, die ook heel pakkend en overzichtelijk zijn. En (nu in ieder geval niet meer dan, haha) niet te lang zijn. 😉

Reacties zijn gesloten.