inleiding die aanzet tot verder lezen
Schrijven

Hoe schrijf je een inleiding die aanzet tot verder lezen?

Na een pakkende titel heeft je tekst of blog ook een goede inleiding nodig. Je hebt de aandacht van de lezer gevangen met je titel, met de inleiding houd je die aandacht vast. Een inleiding moet intrigeren, aanmoedigen om verder te lezen, en verder ingaan op de titel. Ook kan je inleiding een vraag hebben, waardoor de lezer alleen al verder wil lezen om te weten wat het antwoord op die vraag is. Maar hoe je dat dan? Hoe schrijf je een inleiding die aanzet tot verder lezen?


Ben je deze blog – na de inleiding – nog steeds aan het lezen? Dan is het doel van mijn inleiding geslaagd. Je wilde weten wat ik nog meer te vertellen heb en wellicht prikkelde de vraag op het einde je. Maar uiteraard wil je nu dan wel antwoord op de vraag hoe je een inleiding die aanzet tot verder lezen schrijft. 😉

5 tips voor een inleiding die aanzet tot verder lezen

1. Speel in op de behoefte

Er is een reden dat iemand je tekst of blog wil gaan lezen; een behoefte aan kennis, aan een oplossing of aan herkenning bijvoorbeeld, afhankelijk van het onderwerp van de blog. Speel daar in de inleiding al op in. Maak de lezer er warm voor.

2. Laat merken dat je weet waar je het over hebt

Het spreekt voor zich dat je moet weten waar je het over hebt in je blog. Als titel hebben Zo bak ook jij een heerlijke appeltaart en dan zelf nog nooit een taart hebben gebakken werkt natuurlijk niet. Jij weet waar je het over hebt, bakt vaak taarten, en die kennis wil je delen in je blog. Dus deel je die ook al in je inleiding. Laat merken dat je een fervente taartenbakker bent. Met verbluffend (of juist verrassend) resultaat.

inleiding die aanzet tot verder lezen

3. Wees niet te vaag

Vaag doen in de inleiding in de hoop dat de lezer dan verder leest om die vaagheid opgelost te zien worden werkt averechts. Want een vage inleiding belooft slechts één ding: een vage blog. Een blog waar je na het lezen nog steeds niet weet hoe je een inleiding schrijft, hoe je een website bouwt of hoe je die overheerlijke taart van jouw foto nou zelf maakt.

4. Geef al een tip in je inleiding weg

Verder ingaand op het vorige punt, deel in je inleiding al een tip. Ik gaf bijvoorbeeld al de tip om een vraag erin te verwerken waarop het antwoord in je tekst dan wordt gegeven.

5. Werk in je inleiding al ergens naartoe

Maak de lezer lekker om te weten wat het recept van jouw taart is, of hoe je dat doet waar je het in je inleiding over hebt.

Deze tips gelden eigenlijk voor elke soort tekst: blog, artikel, column, webpagina tekst of een boek schrijven, bijvoorbeeld. Bij alle teksten geef je in meerdere of mindere mate een inleiding naar de rest van de tekst.

Waardoor zet een inleiding van een tekst jou aan tot verder lezen? En waardoor haak je bij de inleiding juist al af?

Groetjes, Giovanna

2 reacties

  1. zegt:

    Best lastig vind ik, om een pakkende inleiding te schrijven. Ik merk dat ik zelf niet snel afhaak om een inleiding, maar dat komt ook omdat ik vooral blogs lees in een vast rondje. Ik weet dat ik die leuk vind, dus dan is een inleiding denk ik voor mij al minder belangrijk bij die blogs. Als ik een nieuwe blog ga lezen van een voor mij onbekende, vind ik het inderdaad wél prettig.

    1. Dat maakt zeker verschil ja, of je een blogbericht leest in een vast rondje (omdat je benieuwd bent wat diegene voor leuks/interessants/etc. te vertellen heeft), of dat je bijvoorbeeld googelt op een bepaald onderwerp en dan op een blog komt. Als dan het blogbericht over dat onderwerp al geen fijne inleiding heeft, haak je sneller af en ga je wel naar het bericht erover op een andere blog.

Reacties zijn gesloten.