boek zelf uitgeven of door een uitgeverij
Schrijven

Je boek zelf uitgeven of laten uitgeven door een uitgeverij?

Onlangs kreeg ik via Facebook de vraag over wat de voor- en nadelen van zelf uitgeven en van uitgeven bij een uitgeverij nou eigenlijk zijn. Omdat het een beetje te veel is om in een Messengerberichtje te beantwoorden, en omdat er vast meer mensen benieuwd naar zijn, gaat deze blog hier uitgebreid op in. Zo heb ik op een rijtje gezet wat de voor- en nadelen zijn van je boek zelf uitgeven of door een uitgeverij.


Zelf uitgeven kan tegenwoordig net zo makkelijk, zo niet makkelijker dan uitgeven via een uitgeverij. Toch moet ‘makkelijk uit kunnen geven’ niet doorslaggevend zijn voor je keuze. Laat je keus bepalen door je ambitieniveau – hoe groot is het publiek dat je wilt bereiken – de begeleiding en hulp die je wil krijgen en het genre van je boek. Young Adult en non-fictie boeken verkopen makkelijker via POD (Print On Demand) dan kinderboeken en romans bijvoorbeeld. Voor het uitgeven van poëzie ben je daarentegen al sneller op jezelf aangewezen, omdat er nog maar weinig uitgeverijen zijn die dit nog uitgeven.

boek zelf uitgeven of door een uitgeverij

Boek zelf uitgeven of door een uitgeverij? De voor- en nadelen op een rij

Zelf uitgeven

Voordelen

  • Jij hebt alle zeggenschap over je eigen boek, vanbinnen en vanbuiten.
  • Je bepaalt en regelt de vormgeving zelf.
  • De opbrengsten zijn helemaal voor jezelf (na aftrek kosten uiteraard).
  • Jij bepaalt zelf of en wie jouw (freelance) redacteur is, als je besluit iemand in te schakelen.
  • Ook wanneer je boek uitkomt bepaal je zelf.

Nadelen

  • Je moet echt alles zelf doen:
  • Je hebt geen redacteur die redigeert en je helpt inconsequenties en bijvoorbeeld plotfouten eruit te halen.
  • De opmaak van het binnenwerk en de vormgeving van de omslag moet je ook zelf doen, niet iedereen is hier even sterk in.
  • Ook de kosten zijn helemaal voor jezelf. Het kan moeilijk zijn winst te maken of om zelfs break-even te halen.
  • Boekverkoop via de grote boekhandels is moeilijk wanneer je zelf uitgeeft. De meeste boekhandels kopen bijna alleen boeken in van een grote, bekende uitgeverij, omdat ze dan meer zekerheid hebben op een goede verkoop.
  • Ook alle promotie moet je zelf doen. Het kan best lastig zijn jezelf te verkopen.
  • Self publishing wordt nog wel eens gezien als dé oplossing als je geen uitgeverij kunt vinden om je boek aan de man te brengen. Toch is het goed om na te gaan of het niet met een reden is dat je geen uitgeefcontract hebt kunnen krijgen vóór je het zelf uit gaat geven. Het risico bestaat dat je te snel je boek uit wil geven, omdat jij het goed vindt, terwijl het eigenlijk nog niet publicabel is.

    Tip voor bij dit laatste punt: Met hulp van een redacteur kun je er langer aan schaven en het tot een beter product maken. Een redacteur heeft door ervaring en kennis een beter kijk op of een boek publicabel is of niet.

    Wil je dat ik als redacteur naar je manuscript kijk voor je het naar een uitgever stuurt of zelf uitgeeft? Kijk dan eens bij Redactie of neem contact met mij op.

Uitgeven via een uitgeverij

Voordelen

  • Bij een uitgeverij heb je een vaste redacteur die je tekst redigeert, (plot)fouten eruit haalt, je steunt en je advies kan geven.
  • Hij zal met jou samen er alles aan doen om een prachtig boek af te leveren.
  • Een uitgeverij zorgt (met jou samen) voor het grootste gedeelte van de promotie. Samen met de pr-afdeling. Voordeel is dat zij weten wat werkt, wat lucratief is, en dat zij contacten hebben bij kranten, tijdschriften, televisie en online media.
  • Je boek zal, afhankelijk van hoe groot de uitgeverij is, bij de meeste boekhandels, op boekenbeurzen en online te koop zijn.

Nadelen

  • Een uitgever betaalt alles, en heeft dus ook de regie in handen. Wie betaalt wie bepaalt, zeg maar. Je hebt zeker inspraak in de vormgeving en de promotie, maar als een uitgever denkt dat dat niet verkoopt zal het toch anders gebeuren.
  • De uitgever bepaalt wanneer je boek uitkomt. Dat kan soms ineens opgeschoven worden omdat zij het boek nog niet gereed vinden, of omdat er te veel tegelijk uitkomt.
  • Als je geen klik hebt met de redacteur van de uitgeverij kan de samenwerking moeizaam verlopen.
zelf uitgeven of door uitgeverij

Kort samengevat:

Bij zelf uitgeven ben jij de baas over het hele proces, zijn alle inkomsten voor jou, maar ook al het werk en alle kosten zijn voor jou.

Bij uitgeven via een uitgeverij: zij bepalen mede hoe jouw boek wordt, maar hebben daar ook de kennis en de experts voor in huis. Ze krijgen een groot deel van de inkomsten, maar hebben dan ook alle kosten gedragen en voor de productie en promotie van je boek gezorgd.

Ik hoop dat ik je een duidelijk beeld heb kunnen geven van beide mogelijkheden: je boek zelf uitgeven of door een uitgeverij.

Heb jij al eens een boek uitgegeven of uit laten geven? Wat zijn jouw ervaringen?

Groetjes, Giovanna

Photo credits: Plush Design

9 reacties

  1. Mei zegt:

    Leuk en overzichtelijk artikel! Ik maak zelf covers voor zelfstandige auteurs. Daarbij zou ik eigenlijk aanraden om als schrijver nooit de cover zelf te maken als je je boek echt in de markt wil zetten. Een cover maken is echt een vak apart! Net als schrijven dat is.

    1. Bedankt voor de aanvulling over het maken van de boekomslag! Ik ben het met je eens dat het maken van een cover een vak apart is, en je dat het beste uit kunt besteden aan iemand wiens vak het is. Dat levert een professionele omslag op.

  2. Lilian zegt:

    Mooi overzicht! Wij hebben voor Historiek een keer zelf een boek uitgebracht, vanwege de extra opbrengsten, eigen baas en omdat we zelf een publicatiekanaal hadden. Maar als ik ooit een ander boek zou uitgeven, zou ik het wel via een uitgever doen. Bij onze boekwinkel (geschiedenis-winkel.nl) verbaas ik me er soms over dat er hele mooie boeken zelf worden uitgegeven. Helemaal bij non-fictie dat er toe doet (volgens mij dan) heb je zoveel groter bereik als er een uitgever achter je staat. Daarentegen is zelf uitgeven wel weer heel handig bij het zoveelste familieverleden en regionale geschiedenisboek, waar verder geen groot publiek op zit te wachten, maar een klein publiek HEEL blij mee is.

    1. Wat leuk dat jullie zelf een keer een boek uitgebracht hebben. Dan weet jij uit ervaring al hoe dat werkt. Zelf een publicatiekanaal hebben scheelt veel in het rendabel te maken, net als de omvang van je publiek.

  3. Suzanne zegt:

    Super interessant om te lezen!

  4. Dio zegt:

    Wat een fijn en uitgebreid artikel. Ik heb al een e-book geschreven en wie weet wil ik ook ooit een echt boek uitgegeven. Hele handige tips dit!

    1. Fijn om te lezen dat je er wat aan hebt. Leuk dat je al een uit boek hebt geschreven en erover denkt om ook een echt boek uit te geven. Goed om van te voren te weten wat er allemaal bij komt kijken.

  5. Lianne Reijntjes zegt:

    Mooie tips! Ook al wil ik zo graag mijn boek in handen houden, toch is mijn voorkeur altijd uitgegaan naar een reguliere uitgeverij. Zelf uitgeven is voor mij nooit een optie geweest. Ik wil een groot publiek bereiken met mijn boeken en dat is toch de allerbeste manier om dat te doen. Als ik het zelf zou uitgeven, zou ik denk ik niet meer dan 200 exemplaren verkopen. Lijkt me erg zonde! Ook al verdien je minder bij een uitgeverij, toch denk ik dat ik er dan veel meer aan over zou houden, haha!

    1. Dat zijn goede overwegingen! Dan is zelf uitgeven voor jou zeker niet de beste oplossing. Voordelen wegen dan niet op tegen de nadelen.

Reacties zijn gesloten.