boeken voor bevrijdingsdag
Boekrecensies

5 boeken voor Bevrijdingsdag

Vandaag is het precies 78 jaar geleden dat Nederland geheel bevrijd was. Waar dat enerzijds onwijs lang geleden lijkt, is het anderzijds nog vrij kort geleden. En of je die nu zelf nog meegemaakt hebt, of je (groot)ouders, of dat je ervaring ligt in een andere oorlog, het belang van vrijheid is iets wat we nooit mogen vergeten. Onderdrukking, uitbuiting, buitensluiting en zelfs fysieke oorlogen komen nog steeds voor. Vrijheid is niet vanzelfsprekend, helaas. Om niet te vergeten waarom we Bevrijdingsdag vieren, in deze blogpost 5 boeken voor Bevrijdingsdag.

5 boeken voor Bevrijdingsdag

De aanslag – Harry Mulisch

Haarlem, januari 1945. Spertijd. Fake Ploeg, een collaborerende inspecteur van de politie, berucht om zijn wreedheid, fietst door de buitenwijken van Haarlem naar huis. Plotseling klinken er zes schoten. Morsdood ligt Ploeg op de stoep voor een rijtje van vier huizen waarvan er een door de familie Steenwijk wordt bewoond. De verschrikkelijke gevolgen van deze gebeurtenis zullen de dan twaalfjarige Anton Steenwijk zijn hele leven lang blijven achtervolgen.

Harry Mulisch’ wereldberoemde roman over oorlog, herinnering, schuld en onschuld.

Ik las dit boek jaren geleden al eens en dit jaar besloot ik het te herlezen. Nog steeds ongelooflijk goed, aangrijpend en treffend!

boeken voor bevrijdingsdag

Oorlog en vriendschap – Dolf Veroen

Prachtig verhaal over een onmogelijke vriendschap in oorlogstijd.
Ik was elf toen de oorlog uitbrak.
Op een vroege ochtend vlogen de vliegtuigen van de vijand zo laag over de huizen dat je de gezichten van de piloten kon zien.
Ik vond het spannend, maar algauw werd het angstig.
In onze klas zaten Joodse kinderen en kinderen van verraders. Zelfs de meester durfde niet meer te zeggen wat hij dacht.
Wij kinderen hadden eigenlijk niets met de oorlog te maken. Zeker als het om vriendschap ging.
Of toch?

Nog niet gelezen, maar lijkt mij ook een ontroerend (jeugd)boek!

Oorlogswinter – Jan Terlouw

Het is de ijskoude winter van 1944/1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. De vijftien jarige Michiel kan niet wachten tot hij mee kan doen in het verzet. Als zijn buurjongen Dirk hem vraagt een brief te bezorgen voelt hij zich eindelijk serieus genomen. Maar Dirk wordt opgepakt en degene bij wie hij de brief moet bezorgen, is doodgeschoten door de Duitsers. Michiel staat er alleen voor. Plotseling is Michiel echt betrokken bij het verzet en ervaart hij hoeveel angst, onzekerheid en moeilijkheden dit met zich meebrengt. Maakt hij nu fouten, of is er toch verraad in het spel? Maar van wie?

Een boek dat mij als kind zo raakte en mij altijd bijgebleven is. Op de planning om volgend jaar te herlezen!

boeken voor bevrijdingsdag

Het Achterhuis – Anne Frank

Anne Frank hield van 12 juni 1942 tot 1 augustus 1944 een dagboek bij. Zij schreef haar brieven alleen voor zichzelf, tot ze in de lente van 1944 op radio Oranje de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in ballingschap, Bolkestein, hoorde spreken. Hij zei dat na de oorlog alle getuigenissen van het lijden van het Nederlandse volk onder de Duitse bezetting verzameld en openbaar moesten worden gemaakt. Als voorbeeld noemde hij onder andere dagboeken. Onder de indruk van deze redevoering besloot Anne Frank na de oorlog een boek te publiceren. Haar dagboek zou daarvoor als basis dienen. In maart 1945 stierf Anne Frank op vijftienjarige leeftijd in het concentratiekamp Bergen-Belsen.

De enige overlevende van de familie, Otto Frank, zorgde ervoor dat het dagboek van zijn dochter toch gepubliceerd werd. In 1947 verscheen Het Achterhuis. Het is sindsdien een van de meest gelezen boeken ter wereld. Het is in meer dan dertig landen verschenen en er zijn meer dan zestien miljoen exemplaren van verkocht.

Een boek dat toch zeker niet mag ontbreken in het rijtje boeken voor Bevrijdingsdag!

Het bittere kruid – Marga Minco

Vlak vóór de herdenkingsdagen van mei 1957 werd Het bittere kruid gepubliceerd, de novelle waarin Marga Minco haar eigen ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijft. Het is een menselijk document van een uitzonderlijk gehalte waarin de ondergang van een joodse familie tijdens het nazibewind is opgetekend. Het boek maakt veel indruk, vooral door de sobere stijl. Zonder grote woorden is het in de details zeer ontroerend. Het bittere kruid vond zowel in Nederland als daarbuiten grote weerklank. In de loop der jaren werden er meer dan 400.000 exemplaren van het boek verkocht en het werd vertaald in meer dan twintig talen.

Ook een boek om nog steeds kippenvel van te krijgen.

boeken voor bevrijdingsdag

Meer boekrecensies lezen? Kijk dan eens hier.