Té is nooit goed heb ik vroeger eens geleerd. En dat geldt ook bij het aantal details in je verhaal. Te veel details maken het langdradig, te weinig details maken het als lezer moeilijk te weten hoe de schrijver het bedoeld heeft. Zorg dus voor een goede balans.
Zie het voor je
Bedenk bij het beschrijven (of juist weglaten) van details van de omgeving, dat het in jouw hoofd een perfect duidelijke setting is. Maar dat de lezer niet ziet wat jij ziet. Ik realiseerde mij dat een paar jaar geleden, toen John met het proeflezen tegen mij zei: ‘Je zegt in je verhaal nou wel dat die kinderen op een veldje aan het voetballen zijn, maar hoe ziet het er daar dan uit?’ Ik zag het precies voor mij: het gras, de gaten en kuilen in het veld, de struiken ernaast, het hek, de flats er omheen. Zelfs de gordijntjes achter de ramen van de huizen. Alleen had ik dat alleen maar in mijn hoofd. Uiteraard. Toch was ik er soort van vanuit gegaan dat ik dat wel in de details door had laten klinken. Niet dus. Bij het herschrijven van het verhaal heb ik toen veel gedetailleerder leren beschrijven.
Details in omgeving en in personages
Zoals details in het beschrijven van de omgeving zorgen voor levendige omgevingen, zo zorgt het beschrijven van details van personages dat deze tot leven komt. Door te beschrijven dat iemand blonde krullen heeft en sproetjes, en aan haar neus krabbelt als ze nerveus is, maakt de persoon van een plat tot een levendig karakter.
Don’ts
- Ga niet heel gedetailleerd schrijven als jij dat niet prettig vindt. Dan komt het geforceerd over. Schrijf op een manier die bij jou past.
- En die ook bij jouw verhaal past.
- Denk niet te snel bij het weglaten van details: ach, dat weet de lezer wel, dat spreekt toch voor zich. Soms wel, soms niet. Test het bij je proeflezers.
- Bij-personages hoeven niet allemaal gedetailleerd beschreven te worden, dit leidt vaak zelfs af. Dat de postbode die langs je door de straat loopt roze sokken draagt, voegt niets toe aan het verhaal. Tenzij dit detail later een belangrijke rol gaat spelen natuurlijk. Anders weg laten en de postbode fijn een plat karakter zonder veel details laten zijn.
Do’s
- Oefening baart kunst. Zo ook met het beschrijven van details.
- Beschrijf niet alleen wat je mooi vindt, maar ook wat niet mooi is. De lelijke randjes in het verhaal kunnen het net dat beetje meer meegeven.
- Zorg dat je tekst ritme heeft.
- Wees niet bang de details ‘in te vullen’ voor je lezer. Uiteraard weet een lezer wel hoe een voetbalveld eruit kan zien, maar hij wil weten hoe dít veld waar jij het over hebt eruit ziet.
- Laat je meevoeren in het beschrijven van de details, zodat de lezer meegevoerd wordt tijdens het lezen van je verhaal.
Schrijftip:
Vind je het nog best lastig om gedetailleerd te beschrijven? Kijk eens rustig rond in de kamer waar je nu bent en schrijf alles op wat je ziet. Tot in de kleinste details. En doe dit de volgende dag weer in dezelfde kamer en kijk of je nu andere dingen ziet of de dingen die je gisteren zag anders kan beschrijven. Dit helpt het oefenen van het beschrijven van details.
Ik heb de neiging om als een echte journalist vooral kort en bondig te zijn en, als ik niet uitkijk, te weinig details toe te voegen. Gelukkig kun je als je dat weet van jezelf, daar op letten.
Schrijf je eerder te veel of te weinig details in je verhaal?
Groetjes, Giovanna
Deze blog verscheen eerder in iets andere vorm op Get Inspired By Books.
Goede tips, al heb ik juist de neiging om te gedetailleerd te schrijven. Er moet ook wat verbeelding bij de lezer zijn. Dus daar moet ik meer aan gaan werken 🙂
Goed om te weten wat je neiging is (bij mij eerder te weinig, bij jou juist te veel). Door je er bewust van te zijn en er soms met een ander oog of wat afstand naar te kijken, zie je dan sneller of er wat bij moet of juist wat er af om die balans te vinden. Soms zie ik het zelf pas bij een stuk van mijzelf als ik het al voor de vierde keer doorlees.
Goeie tips, dank je wel 🙂 Ik heb ook vaak de neiging om te weinig details te verwerken in mijn verhaal, al heeft de LOI cursus mij daar echt goed bij geholpen (toch nog iets positiefs daarover ;-)). Vandaag, door jouw blog, weer een extra herinnering hieraan.
Grappig dat jij dat ook hebt. Bewustwording scheelt al, net als je eigen valkuilen kennen. Wat voor cursus heb je bij de LOI gevolgd?
Bedankt voor deze tips, Giovanna. Ik vind het zelf soms ook lastig om te bepalen hoeveel details ik moet toevoegen aan een verhaal met het gevolg dat ik er teveel details in stop omdat ik vind dat dit moet.
Fijn dat je er iets aan hebt. Blijft een lastig iets hoor om te juiste balans te vinden. Het scheelt al de helft als je je eigen valkuil kent, bij mij te weinig details. Ik weet dan dat ik bij het nalezen best nog wat details toe mag voegen. En bij jou zou je het precies andersom toe kunnen passen, bij het nalezen wat details schrappen die eigenlijk niet eens zoveel meer toevoegen.