Of het nou gaat om de titel van je boek of van een blog, een titel moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een pakkende titel te zijn. In deze blog vertel ik je waarom dat is en waar je op kunt letten bij het bedenken van een goede titel.
Hoewel veel van deze dingen ook van toepassing kunnen zijn op het bedenken van een blogtitel, gaat deze blog vooral om het bedenken van een boektitel. Omdat je voor het verzinnen van een pakkende titel voor een blog ook nog op wat andere dingen moet letten, binnenkort een blog specifiek daarover.
Dekt het de lading
Een titel moet de lading van het boek dekken, maar ook voor zich spreken. Een langdradige titel dekt misschien wel de lading van het boek, maar spreekt niet voor zich. Het leidt af en verward eerder dan dat het wat duidelijk maakt. Eigenlijk wil je dat je lezer met één blik op de titel geïntrigeerd is en het boek (het liefst meteen) wil gaan lezen.
Een goede titel:
- is pakkend;
- blijft hangen;
- past bij het verhaal;
- intrigeert;
- heeft ritme;
- blijft hangen;
- wordt verduidelijkt tijdens het lezen van het verhaal;
- prikkelt tot nadenken;
- kan inhaken op een trend;
- is niet langdradig;
- dekt de lading.
Wat tips om op die geweldige, briljante en oersterke titel 😉 te komen.
- Als een titel je niet meteen te binnenschiet, probeer dan niet geforceerd iets te bedenken. Laat het tijdens het schrijven van je verhaal of blog ‘mee-rijpen’.
- Kijk naar titels van anderen. Wat voor titel vind jij mooi en spreekt je meteen aan?
- Google eens op ‘sterke boektitels’ en probeer te ontdekken waarom dat nou juist sterke boektitels zijn.
- Neem een mooie zin uit je verhaal als titel.
- Of gebruik de naam van je hoofdpersonage. Boeken als Heidi, Sisi en Laura H. zijn populaire boeken. Maar ook Het Rosie Project is een pakkende titel.
- Bedenk meerdere titels en schrijf ze onder elkaar op. Laat het een tijdje bezinken en kijk dan welke je het meest aanspreekt.
- Als het niet lukt om er eentje te kiezen, zet dan een poll op je website of social media en laat je lezers je helpen met kiezen.
- Ook kun je iets over je verhaal op je website of social media vertellen en je lezers vragen of ze je willen helpen een titel te bedenken.
- Vraag je proeflezers om hulp. Zij weten waar je verhaal over gaat. Wat voor titel vinden zij bij je verhaal passen?
- Zorg dat een titel de eerder genoemde dingen bevat. Dat lijkt misschien wat veel, maar ze zorgen er samen voor dat je titel ijzersterk wordt.
Wat maakt een titel voor jou een pakkende titel?
Groetjes, Giovanna
Leuk en inspirerend artikel. Ik ben geen schrijfster, maar blogger, en dan moet je natuurlijk ook steeds titels voor je artikelen bedenken. Ik vind het altijd belangrijk dat een titel inderdaad pakkend is, maar…hij moet het ook ‘goed doen’ in Google;-)
Juist als blogger moet je heel vaak titels bedenken. Pakkend en zeker ook CEO-vriendelijk. Binnenkort een blog specifiek over blogtitels bedenken. Omdat daar nog weer andere dingen bij komen kijken dan bij een boektitel, zoals het goed vindbaar zijn in Google.
Goede tips. De titel van het boek dat ik nu aan het schrijven ben, wist ik meteen. Had ik ook niet verwacht maar het moest gewoon zo zijn. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het lastig kan zijn om een passende en pakkende titel te bedenken. Goede tips!
Wat leuk dat je jouw titel meteen wist! Dat moet wel een hele goeie titel zijn als het zo ineens wist. 🙂