Feedback, we krijgen er op verschillende gebieden in ons leven mee te maken, bijvoorbeeld in je werk, of wanneer je (een boek) schrijft en het graag met de blik van anderen wilt verbeteren. Anderen zien dingen waar je zelf blind voor bent of overheen kijkt. Maar feedback incasseren is niet altijd makkelijk; dus feedback krijgen, hoe ga je daar mee om?
Het liefst krijgen we – altijd – positieve feedback. Iedereen wil graag gewaardeerd worden, denk maar aan de piramide van Maslow. Maar feedback is meestal niet alleen maar lof, en soms komt de negatieve feedback dan ook hard aan.
7 tips om goed om te gaan met negatieve feedback
1. Weet aan wie je feedback vraagt
Als het gaat om een beoordelings- of functioneringsgesprek op je werk heb je de persoon niet te kiezen, als je je manuscript naar een uitgeverij stuurt ook niet. Maar als je je verhaal of manuscript wilt laten proeflezen om te kijken of het al goed genoeg is, of als je een redacteur zoekt om het te redigeren, kun jij bepalen aan wie je het toevertrouwt. En van wie je dus feedback wilt. Dat zijn mensen van wie je weet dat ze je verder willen helpen en het beste met je voor hebben. Zo kunnen ze je om die reden opbouwende feedback geven, en voorkom je dat iemand zich even ‘flink uitleeft’ omdat hij/zij het wel ‘beter weet en jou eens even zal laten zien hoe het wel moet’.
2. Luister (of lees) aandachtig
Hoe beter jij naar de feedback luistert, of leest als het een beoordelingsrapport of feedback op je manuscript is, hoe minder het als kritiek op jou voelt. En hoe beter je er goede verbeteringspunten uithaalt. Door goed te luisteren of te lezen vul je niet in wat je denkt dat de ander bedoelt, maar hoor/lees je wat er echt wordt bedoeld.
3. Vat het niet persoonlijk op
Het lastige bij feedback ontvangen is dat het bijna altijd voelt als kritiek op jezelf. Maar weet dat het niet persoonlijk is en dat het gaat over je werk of je schrijven, niet over jou. En zelf bij de kritiek op je werk of schrijven betekent de feedback niet dat het waardeloos is (als je dat idee wel hebt, vat je het dus nog steeds persoonlijk op).
4. Reageer niet direct
Zeker niet als het negatieve feedback was. Denk nog even aan de punten 2 en 3. Hoe sterker de emoties die je voelt, hoe langer je beter kunt wachten met reageren. Reageer altijd zonder verwijten en zonder je te verdedigen.
5. Vraag om uitleg
Als iets niet duidelijk is, of als je denkt dat de ander jouw beweegredenen niet begrepen hebt, vraag dan om uitleg. En sta open voor die uitleg. Ben je het er niet mee eens, prima, dan leg je dat stukje feedback naast je neer. Maar ga het in ieder geval niet bediscussiëren of jezelf verdedigen, want dan – terugkomend bij punt 3 – heb je het (onbewust) toch persoonlijk opgevat.
6. Bedank de ander
Feedback ontvangen is niet makkelijk, maar het geven ook niet. Bedank de ander daarom altijd voor zijn of haar feedback en de tijd die diegene voor je heeft genomen. Zeker als iemand de tijd heeft genomen om je manuscript te lezen en van feedback te voorzien, daar is beslist veel tijd en aandacht in gaan zitten.
7. Doe iets met die feedback
Het is altijd aan jou wat je met de feedback doet, maar als het goede, oprechte feedback is om jou verder te helpen, is het zonde als je er niets meedoet. Dus ga ermee aan de slag. Vaak merk je meteen al dat als je het toepast, je verhaal nog beter loopt.
Wat helpt jou om goed om te gaan met feedback?
Groetjes, Giovanna
Ik vind dit heel goede tips! Zeker de eerste, en dan vooral wat het woord ’toevertrouwen’ betreft. Als mensen eigenlijk niet echt verstand hebben of zich verdiept hebben in dingen, kunnen ze onnodig kwetsende opmerkingen maken over zaken waar ze eigenlijk niet echt iets van weten. Ik ben ook selectief in mensen die ik echt om advies vraag, maar uiteindelijk als ik het dan doe, doe ik ook daadwerkelijk iets met het advies, omdat ik weet dat deze mensen het beste met me voorhebben.
Op dit moment heb ik een stagiaire die echt totaal niet met feedback kan omgaan. Ze schiet al in de verdediging voor ik uitgepraat ben. Heel erg lastig, maar uiteindelijk gaat het je ook enorm irriteren.
Zowel het geven als ontvangen van feedback vind ik best ingewikkeld. Mooi artikel vind ik dit, met tips waar ik zeker nog wel wat van kan leren. Bij mij is het vooral heel belangrijk -ook één van jouw tips- dat ik de tijd neem om tot me door te laten dringen wat een ander eigenlijk met de feedback wil zeggen.