Een goed begin is het halve werk, zeggen ze wel, en dat is ook zeker waar. Maar een sterk begin van je boek is beslist meer dan dat. Met een sterk begin zorg je dat je lezer getriggerd wordt om verder te lezen. Er als het ware ingezogen wordt. Vermijd dan ook zeker deze 5 fouten.
Er is niet slechts één manier om een sterk begin van je boek te schrijven. Gelukkig maar, anders zouden alle boeken hetzelfde zijn. Maar er zijn wel dingen die je wilt vermijden op die eerste paar bladzijden. De meest voorkomende valkuilen heb ik voor je op een rijtje gezet, zodat jij ze ook kan vermijden bij het schrijven van je boek.
Vermijd deze 5 fouten voor een sterk begin van je boek
1. De infodump
Een veel voorkomende fout bij nieuwe schrijvers is dat ze meteen héél veel willen vertellen. Alle info is belangrijk, en moet dus meteen gedeeld worden, anders snapt de lezer het niet of is het saai, denken ze. Het tegendeel is waar. Geef gedoseerd informatie, zo overvoer je de lezer niet en krijgt de lezer er ook meer van mee.
2. Uitgebreid alle personages introduceren
Te uitgebreid, evenals te veel personages tegelijk introduceren aan het begin van je boek, maakt het vaak langdradig en vooral vermoeiend om te lezen. En wanneer het te veel personen te gelijk zijn, wordt het ook nog eens onoverzichtelijk en verwarrend. De lezer denkt dan al gauw: dit wordt een ingewikkeld en vermoeiend boek, laat maar zitten.
3. Beginnen bij het begin
Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar beginnen bij het begin is meestal best saai. Tenzij het begin (geboorte van je hoofdpersoon bijvoorbeeld) wél iets spannends of bijzonders bevat, anders kun je beter midden in een periode, een voorval of situatie beginnen. Dat maakt het boeiend en zo heb je meteen de aandacht van de lezer. Of aan het einde, de hoofdpersoon ligt in het ziekenhuis na een ernstig ongeval, en met flashbacks wordt het verhaal dat eraan vooraf ging verteld.
4. Te vaag zijn
De tegenhanger van de infodump is vaag zijn. Beginnende schrijvers denken nog al eens dat vaag zijn hetzelfde is als intrigerend zijn. Of dat het de spanning opbouwt. Maar vaag zijn heeft alleen het effect dat het vaag is. Waardoor het de lezer gaat irriteren omdat hij geen idee heeft waar het verhaal naartoe gaat, en dus ook niet weet of het de moeite waard is om te lezen. Dus: vaag zijn is alleen vaag. Niet spannend, niet intrigerend.
5. Van de hak op de tak springen
Dit gebeurt als je niet duidelijk voor ogen hebt wat je de lezer wilt laten weten op die eerste paar bladzijden van je boek. Je twijfelt wat je het beste eerst kunt delen, wat belangrijk is en wat je wel of nog niet al over de clou kan vertellen. Dus ga je al van alles door elkaar en tegelijk proberen te vertellen. Nergens voor nodig! Je hebt het hele boek nog om je verhaal te vertellen, focus je voor een sterk begin dan ook alleen op die ene situatie die boeiend genoeg is voor de lezer om het hele boek te willen lezen om achter de rest van de situatie te komen.
Ben jij wel eens afgehaakt bij een boek dat geen sterk begin had?
Groetjes, Giovanna
Haha, de infodump, DAT is een goede. Ik weet nog toen ik net begon met bloggen; ik schreef vreselijk lange artikelen. Het ging helemaal nergens meer over. Toen ik me echt ging verdiepen in SEO besefte ik dat ik me beter moest focussen en al mijn kennis en ideeën over een bepaald onderwerp moest verdelen over meerdere blogs. Dat doe ik nu dan dus ook;-)
Heel verhelderend, dank! En wat heb je een interessant blog! Ik droom er al jaren van een boek te schrijven, heb zelfs al een grote berg aantekeningen en allemaal losse hoofdstukken, maar of het er ooit van komt, dat durf ik niet te zeggen… 😛
Oeh, een boek waarin de personages eerst uitgebreid geïntroduceerd worden, geeft mij inderdaad altijd het idee dat het wel heel ingewikkeld moet zijn. En ja, dan haak ik dus af. Of ik maak voor mezelf een soort samenvatting met een lijstje van personages. Maar dat vind ik nogal omslachtig.