Schrijven voor je doelgroep
Schrijven

Schrijven voor je doelgroep

Als schrijver wil je dat wat je schrijft ook gelezen wordt. Dat doe je door op een manier te schrijven die je lezers aanspreekt. Door dus specifiek te schrijven voor je doelgroep. Weet je niet duidelijk genoeg wie je doelgroep is, dan is de kans groot dat die je tekst niet of niet voldoende zal lezen. En schiet je als schrijver je doel voorbij.


Wie is je doelgroep?

Je doelgroep hangt af van het doel van je tekst. Schrijf je blogs voor je website, dan zal je doelgroep meestal gelijkgestemden zijn met eenzelfde hobby of interesse. Als je een zakelijke website hebt zal je doelgroep je toekomstige klant zijn die je aan wilt spreken. Schrijf je in opdracht van een klant of opdrachtgever, dan zal die vaak zelf al aangeven wie de doelgroep is. En schrijf je een boek, dan is je ideale lezer je doelgroep.

Soorten doelgroepen

Wim Daniëls beschrijft in zijn boek Verbeter je schrijfstijl* hoe je kunt schrijven voor je doelgroep, en hij legt uit dat er zes soorten doelgroepen zijn:

  1. Vak- of soortgenoten
  2. Hoogopgeleide leken
  3. Minder hoog opgeleide leken
  4. Laaggeletterden
  5. Van alles wat
  6. Kinderen
Schrijven voor je doelgroep

In zijn boek legt hij per doelgroep de kenmerken uit. Door te weten voor wie je schrijft, geef je meer inhoud aan je tekst. Je weet zeker dat je de juiste groep aan zal spreken als je op het niveau van de doelgroep zit.

Van het bekende naar het nieuwe

Daarbij stelt Daniëls dat het belangrijk is om eerst iets te beschrijven waar je doelgroep zich in herkent om vervolgens het nieuwe te introduceren. Zonder herkenning zal je lezer zich niet aangesproken voelen om verder te lezen. En alleen door verder te lezen zal hij komen tot wat jij hem of haar aan nieuwe informatie geeft. Dan is een tekst waardevol voor je lezer.

Wie is jouw doelgroep?

Groetjes, Giovanna

* Met dank aan Uitgeverij Haystack voor het boek.

4 reacties

  1. Dit vind ik dus een heel interessante kwestie om over na te denken. Ik richt me natuurlijk wel op een bepaalde doelgroep met mijn blog en toen ik laatst weer eens uitgebreid in mijn statistieken aan het kijken was zag ik dat mijn op een na grootste groep bezoekers een vrij hoge leeftijd had, dat vond ik best verrassend om te zien. Soms is het zo jammer dat er relatief weinig interactie met het grootste deel van de lezeressen is. Van een heel select groepje (waaronder natuurlijk van jou) ontvang ik zeer regelmatig lieve comments wat ik enorm fijn en lief vind, maar van het grootste deel hoor je eigenlijk nooit iets. Natuurlijk zie ik wel welke artikelen goed en minder goed gelezen worden, maar welke gedachten mensen bij artikelen hebben is vaak een grote vraag. Ik denk dat dat als schrijver ook wel een heel bekend verhaal is. Leuk om dit zo bij jou te lezen!

    1. Statistieken bieden zeker een handige (en verassende!) inkijk in wie je doelgroep blijkt te zijn. En heel herkenbaar wat je schrijft, het valt mij ook op dat van de grote groep bezoekers er maar een kleine groep (waaronder jij :)) reageert, terwijl juist die interactie zo leuk is, vind ik. Inderdaad om te weten welke gedachten mensen bij een artikel hebben, wat ze er echt van vinden, wat ze aanspreekt of wat ze juist missen. Dat vind ik heel waardevol.

  2. zegt:

    Mooie doelgroepen worden hier onderscheiden. Mijn doelgroep was in eerste instantie denk ik anders dan nu. Ik merk dat ik wat andere lezers op mijn blog krijg en dat is prima. Blijkbaar bereik ik toch een andere doelgroep dan ik vooraf dacht;).

    1. Grappig ja, dat je doelgroep kan veranderen na verloop van tijd, of dat je doelgroep toch een andere is dan je dacht.

Reacties zijn gesloten.