schrijfblokkade
Schrijven

Druk en drukte zijn schrijfblokkade triggers

Waarschijnlijk herken je dit wel: hoe drukker je bent en hoe meer je moet, hoe minder productief je bent. Wat de druk natuurlijk juist verhoogt. Je houdt dan immers steeds minder tijd over om die dingen af te krijgen. En de druk neemt toe. Bij schrijven komt daar nog bij dat te druk zijn de creativiteit verlaagt en soms zelfs helemaal blokkeert. Dus dan heb je al weinig tijd om te schrijven, komt er ook nog eens niets uit je pen…


7 tips om meer lucht te krijgen in je drukke leven, mét tijd om te schrijven:

1. Stop met uitstellen

Hoe meer ik moet doen, hoe meer ik ga uitstellen lijkt het wel. Deels komt dat uitstellen doordat ik het overzicht kwijt dreig te raken. Er moet nog zo veel in korte tijd…. Kortom stress. En door stress ga je of als een kip zonder kop rondrennen, of je valt stil. Een schrijfblokkade ligt dan op de loer. Een deel van onze drukte zit dus eigenlijk in ons hoofd. We verliezen het overzicht en maken ons nog drukker. En ondanks dat we dingen uitstellen – en denken dat we er dan vanaf zijn – blijven we toch door de dag heen in ons hoofd met die uitgestelde dingen bezig. Stop dus met uitstellen en doe deze – vaak kleine – taken meteen, om de druk te verminderen. Een goede regel uit het boek Getting Things Done is: kan je het in 5 minuten doen? Doe het dan meteen! En ook het principe uit Eat That Frog om datgene waar je het meest tegenop ziet als eerste te doen, geeft rust. Want op blijven zien tegen die ene moeilijke taak, heeft hetzelfde effect als uitstellen: het blijft onrust en drukte in je hoofd geven.

2. Relativeer

Hoe drukker je je maakt over hoe druk je het hebt, hoe minder eruit je handen komt. Haal diep adem en bedenk dat druk zijn maar tijdelijk is.

3. Overzicht krijgen

Om weer overzicht te krijgen in alles wat moet kun je een paar, eigenlijk simpele, stappen zetten. Begin als eerste met op te schrijven wat er allemaal moet gebeuren. Schrijf ook de dingen op die misschien niet echt moeten, maar die je graag wilt en voor jou belangrijk zijn. Zoals schrijven, sporten, lezen of creatief bezig zijn. Dat zijn de dingen waar je weer van oplaadt, en die je dus ook nodig hebt. Vaak zorgt het maken van een overzicht al voor wat ruimte. Je krijgt weer grip op de drukte en je hoeft niet meer de hele tijd te bedenken wat je ook weer moet doen.

4. Stel prioriteiten

Nadat je opgeschreven hebt wat je moet doen (werk, studie, dingen in huis, verder met je boek etc.) helpt het om prioriteiten te stellen. Sommige dingen moeten z.s.m. en andere dingen kunnen best over een maand of later. Voor de een zal het schrijven van een boek een hogere prioriteit hebben dan voor een ander. Maar als je wilt dat je boek er echt gaat komen zal je het wel enige prioriteit moeten geven.

Het is soms best lastig om uit de kluw met dingen die moeten de dingen die echt prioriteit hebben te ontwaren. De prioriteitenmatrix van Eisenhower kan je daarbij helpen. Hieronder zie je een simpele versie ervan die ik gemaakt heb, maar op internet vind je ook vele uitgebreide varianten van de matrix.

grip

5. Maak een planning

Je weet nu wat er moet gebeuren, wat prioriteit heeft en wat eerst moet en wat later kan. Door een concrete planning te maken, kun je aan de slag. Maak maand- en weekplanningen en een dagelijkse to-do-list waar je taken op kan afvinken. Vergeet niet om ook je schrijftijd in te plannen. Je zal merken dat je door jezelf dagelijks schrijftijd te gunnen – al is het maar een half uurtje – je ook weer nieuwe energie krijgt om de andere dingen aan te pakken.

6. Deadlines stellen

Nu je weet wat er gedaan moet worden, wat prioriteit heeft en wat wanneer in je planning staat, ga je deadlines stellen. Met deadlines heb je een stip aan de horizon om naartoe te werken en krijg je dingen makkelijker af. Stel deadlines voor alle dingen die moeten gebeuren, zoals werk/studie/huishoudelijke taken/etc., maar ook voor schrijven.

7. Aan de slag

Zet je schouders eronder en ga aan de slag. Hoe gerichter je nu je lijstjes afwerkt hoe meer lucht en ruimte je zal krijgen. Misschien vind je het in het begin nog lastig om ook aan je boek te werken terwijl er nog zo veel ander werk gedaan moet worden. Maar als het schrijven van een boek een lang gekoesterde droom is, heeft het meer prioriteit dan het tot nu toe in je planning kreeg.

Weer op weg helpen

Zit je in een schrijfblokkade of vind je het lastig om schrijftijd in te plannen? Boek dan eens een gratis schrijfcoachsessie! Samen kijken we waar het probleem zit en help ik je weer op weg.

Leestips

Boeken over minder drukte en meer productiviteit creëren zodat je wel aan schrijven toekomt:
– Getting Things Done – David Allen
Grip – Rick Pastoor
– Eat That Frog – Brian Tracey

Hoe hou jij overzicht als je het erg druk hebt?

Groetjes, Giovanna

16 reacties

  1. “Hoe drukker je je maakt over hoe druk je het hebt, hoe minder eruit je handen komt.”
    Heel herkenbaar!

    1. Gek hoe dat werkt hè. 🙂

  2. zegt:

    Die prioriteitenmatrix vind ik echt een heel goeie! Ik ben een paar weken geleden gestart met een masterclass creative writing en ben ook weer afgehaakt wegens ’te druk’. Maar eigenlijk moet ik dat als prioriteit zetten want ik vind het best wel belangrijk.

    1. Wat leuk dat je een masterclass creative writing bent gaan doen! Vind ik echt iets voor jou! Maar wat jammer dat je afgehaakt bent. Heel begrijpelijk dat je het druk hebt met een baan, een peuter en een tweede opkomst, maar als je schrijven echt leuk én belangrijk vindt moet je het zeker prioriteit geven. Want er zullen altijd dingen zijn die anders je tijd en aandacht (en energie) opslokken. Net als dat knuffeltijd heel belangrijk is voor je kind, zo is schrijftijd dat voor jou ook. Al lukt het je maar om een half uur per dag te schrijven of vier uur per week bijvoorbeeld, als jij er prioriteit aangeeft, komt de ruimte ervoor vanzelf.

  3. zegt:

    geweldige tips, ik merk zelf ook dat k echt prioriteiten moet stellen want anders komt er echt niets uit.

    Liefs,
    Angela

    1. Dankjewel! Maakt echt groot verschil hè?

  4. zegt:

    Hele fijne tips! Prioriteiten stellen is denk ik inderdaad belangrijk…

    1. Dankjewel! Zeker.

  5. zegt:

    Ik ben zo slecht in het stellen van prioriteiten! En ik weet ook hoe dat komt. Ik wil te veel en ik raak te snel afgeleid door andere dingen die ik moet doen, haha. Maar onhandig is het wel! Vaak maak ik nu lijstjes, leg ik ze op de eettafel en dan streep ik ze één voor één af.

    1. Dingen die moeten zijn akelige afleiders inderdaad. 😉 Goed van je dat je nu lijstjes maakt om prioriteiten te stellen en overzicht te hebben!

  6. Wat toevallig! Wij hebben het vorige week tijdens een les van de opleiding Professional organizing gehad over die prioriteitenmatrix. Daar stond ook zoiets in dat er eigenlijk dagelijks maar 5% van je taken urgent en belangrijk mogen zijn, omdat je anders al gauw overspoeld raakt door alles wat je ‘moet’ doen;-) Een kwestie van goed plannen dus, en niet te veel dingen uitstellen, zoals jij ook al benoemt!

    1. Wat toevallig en wat leuk dat je het hier vorige week tijdens je opleiding ook over had! Wat grappig zeg dat het nu weer soort van gelijk loopt met je opleiding, laatst al met het moodboard en nu met dit. Goede en relevante opleiding!
      Ja goed punt, die 5%! En dan te bedenken dat we misschien in ons hoofd wel 95% van de dingen als belangrijk en urgent markeren. Als we het omkeren zijn we veel meer in balans en creëren we veel meer rust in ons hoofd én in onze agenda!

  7. Wel herkenbaar, blijf vaak hangen in de huishouding en vergeet mijn andere projecten dat ook al tijdje lopen.

    1. Het huishouden zorgt er soms voor dat je alles vergeet… 😉

  8. zegt:

    Oeps. Punt één is zó herkenbaar. Hoe meer er te doen is, hoe meer ik alles ga uitstellen. Terwijl je dus beter kunt beginnen, maar ja…

    1. Ja, stom hè dat het blijkbaar zo werkt met ons brein. Maar het weten van jezelf scheelt al zó veel. Door er bewust van te zijn (en mijzelf er dan toe aan te zetten tot actie) is het mij gelukt om van kampioen uitsteller naar aanpakker te gaan. Met gewoon beginnen ben je al halverwege!

Reacties zijn gesloten.