schrijfboeken
Blog Boekrecensies Schrijven

Boeken over schrijven #2 | schrijfboeken

Schrijven is lezen. Zeker is schrijven ook gewoon doen en meters maken, maar je leert beslist ook beter te schrijven door veel te lezen. Te ontdekken wat werkt en wat niet werkt. Waarom een bepaald boek een bestseller is en waarom een andere niet. Maar naast het lezen van goede (lees)boeken is het als schrijver ook aan te raden om boeken te lezen over het schrijversvak zelf. Schrijfboeken dus.

Schrijfboeken kunnen helpen je eigen schrijfstijl te ontwikkelen. Je leert van andere schrijvers wat de do’s en don’ts zijn op taalgebied. De boeken in dit artikel gaan vooral over het verbeteren van je schrijfstijl en waar je taaltechnisch op moet letten.

In het artikel Boeken over schrijven #1 kon je al lezen welke schrijfboeken je helpen een boek te schrijven. Tijd voor een vervolg dus. De meeste van de boeken hieronder zijn niet alleen bedoeld voor het schrijven van boeken, maar zijn zeker ook goed te gebruiken als je andere teksten schrijft, zoals artikelen, essays, blogs, webteksten, columns et cetera.

Verbeter je schrijfstijl – Wim Daniëls

Daniëls stelt in dit boek dat het verschil tussen een goed boek en een slecht boek zit in de stijl. Hij noemt stijl de manier waarop je de inhoud presenteert. Een stijl bestaat uit een juiste keuze voor tekstsoort, structuur, woordkeuze, zinsopbouw, spelling en de interpunctie. Daniëls legt alle onderdelen uit, verklaard taalregels en laat zien wat het voordeel is van bepaalde taalkeuzes. Verbeter je schrijfstijl is een niet al te groot boek, maar staat boordevol praktische en duidelijke tips om te zorgen dat jouw schrijfstijl ook aanslaat bij je (toekomstige) lezers.

schrijfboeken

Zo schrijf je een goed managementboek – Geerhard Bolte

Begin met een goed idee, zegt Geerhard Bolte in dit boek. Als je wilt dat je boek gelezen wordt, zul je met iets origineels moeten komen. Want, legt hij uit, een matig idee zal nooit meer dan een matig boek opleveren. Met het schrijven van een goed managementboek deel je je kennis met de lezers. Maar het mooie is, schrijft Bolte, dat hoeveel kennis je ook hebt aan het begin van het schrijven van je boek, als je klaar bent is dat zo veel meer. Je verdiept je in een onderwerp en graaft steeds dieper en verbreed zo je kennis. Stap voor stap laat hij je in dit boek zien hoe je een goed managementboek schrijft. Een overzichtelijk, praktisch en helder boek!

‘Er is maar één ding leerzamer dan het lezen van een boek, en dat is het schrijven van een boek.’ Aldus Geerhard Bolte.

Schrijven is ritme – Thomas Verbogt

Dit boek uit De Schrijversbibliotheek gaat over ritme in je schrijven. Elke tekst, elk verhaal, elke passage heeft ritme nodig. Zonder ritme is een tekst gauw kleurloos en saai en leest het vervelend. In korte, columnachtige hoofdstukken laat Thomas Verbogt zien wat het effect is van ritme en hoe je dit zelf toepast. Want: ‘Alles heeft een ritme.’

schrijfboeken

Check je tekst – Eric Tiggeler

Check je tekst is het ideale boek om beter teksten te leren schrijven. Niet alleen helpt de auteur je een goed onderwerp te kiezen, een plan te maken, research te doen en te gaan schrijven, maar als je tekst af is vind je in dit boek ook vele tools om je tekst te controleren en te verbeteren.

‘Maar zo heb ik het geleerd!’ – Wouter van Wingerden

In dit boek neemt de auteur vijftig taalkwesties onder de loep. Kwesties als ‘soorten is of zijn’, ‘handvaten of handvatten’ en ‘gelijk of meteen’. Hete hangijzers waar iedereen een mening over heeft. In dit leuke boekje laat Van Wingerden zien wat de meeste mensen denken (aan de hand van enquête-uitslagen) dat het moet zijn en waarom, en wat het volgens de Nederlandse taalregels ook echt is. Ook legt hij soms uit hoe de regels in België zijn, als die verschillen van de Nederlandse taalregels.

schrijfboeken

Teksten redigeren – Wim Daniëls

Nog een boek van Wim Daniëls op het lijstje? denk je nu misschien. Klopt. Maar Teksten redigeren mag niet ontbreken in een artikel over schrijfboeken. Dit boekje is een onmisbaar naslagwerk voor iedereen die met taal bezig is: redacteuren, marketing- en communicatiemedewerkers, socialmediastrategen, studenten, bloggers en natuurlijk (tekst)schrijvers. Daniëls laat alles waar je bij het redigeren op moet letten: spelling, interpunctie, juiste woordkeuze, volgorde, structuur en nog veel meer, de revue passeren.

Lees jij wel eens schrijfboeken?