toolbox
Schrijven

Wat zit er in jouw schrijvers toolbox?

Elke schrijver heeft zo zijn eigen toolbox. Een ‘gereedschapskist’ met dingen die het schrijven vergemakkelijken. Dingen die voor een schrijver noodzakelijk zijn. Of die het schrijven voor hem of haar zo typisch maken. Graag geef ik je een kijkje in mijn toolbox.


Computer/laptop

Ook al heeft het schrijven met pen en papier eigenlijk mijn voorkeur, op mijn computer en laptop tik ik toch verreweg de meeste tekst uit. Gewoon omdat dat sneller en makkelijker gaat. Een absoluut onmisbare tool voor mij dus.

Pen & papier

Met pen en papier schrijf ik tegenwoordig voornamelijk als ik niet thuis ben en geen laptop/tablet bij de hand heb. Of als ik wat meer feeling wil hebben met wat ik schrijf , meer vanuit het hart schrijven. Op een groot schrijfblok of in een van de vele leuke notitieboekjes die ik heb. Ook al voelt het veel echter om met een (leuke kleur) balpen over lijntjespapier te gaan, het dan alsnog uit moeten typen op de computer vind ik een tijdrovend nadeel.

Word

Gewone tekst, bijvoorbeeld artikelen, blogs en mijn boeken, schrijf ik het liefst in Word. Het fijne van Word vind ik het ‘what you see is what you get’. Zoals je het typt, zo ziet het er ook uit als je het uitprint bijvoorbeeld. Naast je eigen checklist om fouten uit je tekst te halen, biedt Word de editor om je spelling te checken. Daarnaast is de tekst eenvoudig aan te passen naar je eigen stijl en smaak, denk aan lettertypen, kopjes en opsommingtekens. Ook zie je in een oogopslag wat het aantal geschreven woorden en bladzijdes is.

Scrivener

Een paar jaar geleden tijdens NaNoWriMo (de nationale schrijfmaand in november) ontdekte ik Scrivener. Dat is eigenlijk al een toolbox op zich. Dit programma is zeer geschikt voor het schrijven van een boek. Je kunt er je tekst in typen, een karakterdossier voor al je personages in maken – al dan niet met foto – en je kunt er al je research in kwijt. Het is in het begin best een lastig programma om mee te werken, maar als je er eenmaal je weg in gevonden hebt is het handig in gebruik. Wil je meer weten over Scrivener? Op de site van Scrivener én op YouTube kun je uitgebreide uitleg vinden.
Toch ben ik na verloop van tijd teruggegaan naar het schrijven van boeken in Word. Scrivener is een prima programma, maar is het toch niet echt voor mij. Maar omdat het wel een heel goed programma is, en het voor jou misschien wel perfect is voor in je toolbox, staat hij toch in dit rijtje erbij.

toolbox

Excel

Ook dit is een onmisbare tool voor mij. In Excel hou ik bij hoeveel uren ik met ondernemen en met het schrijven van mijn boeken bezig ben. Ook voor het bijhouden van mijn wordcount is dit programma zeer geschikt. Door de formules tel je heel makkelijk het aantal geschreven woorden op per maand en per jaar. Daarnaast hou ik in Excel mijn inkomsten als zelfstandig ondernemer bij. Met de formules kan ik eenvoudig exclusief en inclusief btw berekenen, zien wat mijn winst is en bijhouden hoe mijn financiële groei gaat. En ook facturen maken (met de formules die automatisch de btw berekenen) is in Excel ideaal.

Evernote

Evernote is voor mij dé app om onderweg én thuis notities in te maken. Of soms zelfs een halve blog in uit te schrijven, op mijn telefoon of tablet. Op mijn computer haal ik het dan heel makkelijk eruit om er in Word mee verder te gaan en via de pc op mijn website te posten. Evernote kent vele mogelijkheden: notities maken en delen, foto’s toevoegen, presentaties mee geven, inhoud van websites er naar kopiëren, handige lijstjes en weekoverzichten maken en nog veel meer. Lilian van Mind Stones schreef er laats een leuke blog over.

Research

Of je nou boeken, artikelen of blogs schrijft: er moet altijd wel research gedaan worden. Dingen opzoeken, feiten checken of begrijpen hoe iets waar je over schrijft (een apparaat bijvoorbeeld) in elkaar zit.⁠ Ik zeg het vaker, maar goede research is echt een onmisbare tool voor elke schrijver. Voor het eerste manuscript dat ik ooit schreef, en dat zich deels in een land in burgeroorlog afspeelt, heb ik veel research moeten doen. Wat was de oorzaak van deze oorlog? Hoe is het klimaat? Wat zijn typische gerechten? Hoe zijn verstandhoudingen binnen families? Zo even wat voorbeelden van vragen waar ik door middel van research antwoord op heb gekregen.

Maar ook mijn kinderboek, dat zich afspeelt in Londen, kon niet zonder research. Het leuke is dat we erdoor toen ook een goede reden hadden om naar Londen te gaan. Nu is het helaas misschien wat lastiger om ergens fysiek heen te gaan, maar gelukkig kun je ook heel veel informatie halen uit boeken/reisgidsen, van internet (lang leve Google!) of door mensen telefonisch of via de e-mail te interviewen.

Koffie

Misschien niet logisch in een gereedschapskist, maar het beste schrijf ik met een goede kop koffie erbij. Ik beken, ik ben een fervente coffee lover.

Wat zit er in jouw schrijvers toolbox?

Groetjes, Giovanna

8 Reacties

  1. Ik gebruik voor google documenten (Word voor Chromebook) en mijn hoofd. Ik vind het nu wel handig dat ik een tweede scherm heb, daar heb ik een apart documentje open staan met het verhaal in grote lijnen, de tijdlijn en de belangrijkste karakters.

    Maar ik moet ook nog wel veel research doen, dat schrijf ik dan in Evernote in mijn projectdocument (daar hou ik ook het aantal woorden bij). Maar dat doe ik pas als het verhaal af is.
    Lilian blogde over…Ga dansen!My Profile

    1. Haha, ik had al gereageerd en zie nu pas dat je m’n blog erin noemt. Dank je!

      1. Haha. 😉
        Giovanna Jansen blogde over…9 kenmerken van een echte boekenwurmMy Profile

    2. Leuk om te lezen wat er in jouw schrijvers toolbox zit! Handig dat je tijdens het schrijven je je verhaal in grote lijnen, je tijdlijn en belangrijkste karakters in één documentje open hebt staan. Ik heb dat in verschillende documenten, dus ik moet dan toch nog wel veel switchen tussen de verschillende bestanden.
      Evernote is inderdaad ook handig om je research in te zetten!
      Giovanna Jansen blogde over…7 dingen om deze week te doen #2My Profile

  2. Haha, ik moest wel lachen om de laatste. Evernote zie ik vaker bij mensen voorbijkomen. Ik heb het niet, maar het klinkt toch wel erg ideaal. Herkenbaar trouwens, dat schrijven op papier meer met je gevoel gaat en vanuit je hart. Maar ja, het kost ook veel tijd en als je lange lappen schrijft, kan het je ook nog eens spierpijn kosten. Ik doe het daarom zelf niet meer bij lange stukken tekst.
    Naomi blogde over…(Mis)communicatie in de ggzMy Profile

    1. Er zijn meer notitieapps, maar Evernote biedt wel heel veel meer mogelijkheden, wat het tot een erg handige app maakt.
      Leuk om te lezen dat jouw voorkeur om dezelfde reden ook uit gaat naar schrijven op papier. Als ik het lang doe krijg ik inderdaad ook vaak spierpijn… De schrijfster Jill Mansell schrijft al haar boeken op de hand, maar heeft iemand (haar dochter) die het dan voor haar overtypt. Dan is het wel nog beter te doen. 😉
      Giovanna Jansen blogde over…September 2020 | een overzichtMy Profile

  3. Hier ligt ook altijd een notitieblok op mijn bureau, en weet je waar ik Word vaak voor gebruik? Voor het maken van een goede SEO proof titel! Soms is dat best een dingetje en dan open ik Word en maak ik allemaal opzetjes voor titels van blogposts. Want ze moeten niet te lang, niet te kort, je wilt je keyphrase er in etc. Op een gegeven moment staan er een aantal onder elkaar, allemaal verschillend in opbouw, en opeens heb ik hem dan!
    bychristiana blogde over…Trapgat make-over met het Cole and son Forest behang (sneak peek!)My Profile

    1. Wat leuk dat je Word ook daarvoor gebruikt! Een goede, SEO proof, titel moet inderdaad aan een hoop dingen voldoen!
      Giovanna Jansen blogde over…7 dingen om deze week te doen #2My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.