Too busy to be organized. Ik ken het gevoel, helaas. En jij? Het kan moeilijk zijn om georganiseerd te werken en te blijven focussen op je werk, als je het erg druk hebt. Ik heb een drukke tijd gehad, en nog steeds wel. Met mijn eigen onderneming, een parttime baan (met fulltime neigingen), een studie, huishouden en een social life. Om niet onder de druk te bezwijken, besloot ik wat dingen te veranderen. Ook al haalt het niet het werk weg wat ik moet doen, deze drie dingen helpen mij wel door drukke tijden heen:
1. First things first
Het belangrijkste eerst. We hebben de neiging (ik in ieder geval wel) om alles tegelijk te willen doen, dan is het maar gedaan. Maar multitasken zorgt ervoor dat je nergens echt focus op hebt. Eén ding tegelijk doen helpt echter om georganiseerder te werken. Doe het belangrijkste eerst, dat moet zeker gedaan worden. Daarna kijk je verder wat het volgende belangrijke ding is.
2. Stay organized
Maak een to-do-list. Dat helpt mij altijd om overzicht te houden over het werk dat ik moet doen. Doordat ik weet wat ik nog moet doen binnen een bepaald tijdsbestek (vandaag; deze week) helpt het tevens om met minder stress te werken. Daar komt nog bij dat het heerlijk is om een taak af te kunnen vinken als hij klaar is. Yes, weer wat gedaan!
3. Skip de overbodige dingen
Hoe meer ik moet doen, hoe meer extra dingen erbij komen, lijkt het wel. Geen idee hoe dat komt, maar als door een magneet aangetrokken floepen nieuwe taken op. Alles lijkt belangrijk en moet nu. Lijkt, zeg ik niet voor niets. Wanneer er eens goed voor ga zitten en kijk of het echt belangrijk is, of het echt nu moet, blijkt er toch een hoop geschrapt of doorgeschoven naar later te kunnen. Door die onnodige dingen te skippen, blijft er tijd over voor de belangrijke dingen. Bovendien geeft dit ook weer overzicht en rust.
Dan ga ik nu van een heerlijk lang weekend weg met mijn lieve John genieten, vieren dat we zes jaar samen zijn. Door het een ander in mijn schema en planning te veranderen, is dit ondanks een drukke tijd toch mogelijk. Tijd voor de belangrijke dingen in het leven.
Wat helpt jou om georganiseerd te blijven in je werk?
Groetjes,
Giovanna
Ik ben zo niet georganiseerd. Ik doe altijd maar wat. Al zorg ik er wel voor dat alles op tijd af is. Maar ik houd mezelf nooit echt aan planningen.
Wat goed dat het jou lukt om alles op tijd af te hebben zonder planning! Lijkt mij heerlijk, maar helaas lukt mij dat niet als ik niet to-do-lists of planningen maak.
Wat heerlijk dat jullie nu een weekendje weg zijn samen. Geniet ervan! Goede tips deel je trouwens. Heel herkenbaar dat het als je het druk hebt soms lastig is om georganiseerd te blijven. Bij mij helpt focus in zo’n geval het beste. Niet alles tegelijk willen doen, maar echt een onderverdeling maken. Daarbij overbodige dingen skippen is inderdaad ook een belangrijke tip.
Dankjewel Romy.
Focus is een hele goede. Alles tegelijk willen doen was lang mijn valkuil en is het nog steeds een beetje als ik er niet bedacht op ben. Een goede planning maken, zoals ik gisteren op jouw blog las, helpt ook veel. Zorgt gelijk ook voor een goede focus.
Heel herkenbaar, hier voelt het vaak ook meer chaos wanneer ik drukker ben. Goede tips, ik ga eens kijken of ik ze toe kan passen.
Chaos is het juiste woord inderdaad. Wanneer ik te druk ben en daar niets aan doe word en voel ik mij precies dat ja. Ik hoop dat jij ook wat aan de tips hebt!