Social media schema
Social Media

Social media schema maken

Wil je wat meer structuur aanbrengen in je social media posts? Dat kan zeker handig zijn als je een onderneming hebt of jezelf als merk profileert. Bijvoorbeeld als schrijver zijnde. Een social media schema kan je dan helpen. Zo’n schema geeft je structuur en houvast. Er bestaan vaste schema’s, maar je kan ze ook heel goed zelf maken. Wat je wilt posten hangt van jouw interesses, werk en hobby’s af.
Spontaan

Het liefst post ik heel spontaan net wat er in mij opkomt. En dat doe ik ook regelmatig. Vind ik het prettigste ook. Maar wanneer ik het een periode erg druk heb met schrijven en werk, merk ik dat een leuke post plaatsen er gauw bij inschiet. En dat vind ik jammer. Dan heb ik een mooie foto gemaakt en vergeet ik hem te plaatsen, wanneer ik er een week later aan denk is die vaak al niet meer van toepassing. Bijvoorbeeld dat ik een boek uit had en daar wat over wilde posten. Maar een week later ben ik alweer in een ander boek bezig en is dat ene boek al niet meer up-to-date. Door het maken van een social media schema en het inplannen van posts (hier komt binnenkort een blog over) hou je structuur en overzicht.

Wat is een social media schema

Een social media schema is niet veel meer dan een handig overzicht wanneer je wat wilt gaan posten. Van tevoren bedenk je wat je allemaal zou willen posten (het soort foto’s (werk, boeken die je leest, je lunch etc.) en op welke dag je dat het liefst zou willen doen. Op een vast moment op de dag kun je dan even je schema checken en weet je weer wat je wilde gaan posten.

Mocht je nog geen idee hebben hoe je zo’n schema op kun zetten, hieronder een voorbeeld. Voel je vrij om hem te gebruiken en aan te passen.

Social media schema
Voorbeeld schema

Maandag

Motiverende tekst (motivational monday) of quote (bijvoorbeeld uit je nieuwste boek)

Dinsdag

Foto van notitieboekje, pennen, pc, manuscript of je nieuwste aankopen

Woensdag

Omgevingsfoto

Donderdag

Selfie of andere foto van jezelf (met collega schrijver bijv.) of een Throwback Thursday foto

Vrijdag

Call to action; foto met caption als “wat zijn jouw plannen dit weekend?” “Aan wat voor verhaal werk jij?”

Zaterdag

Foto koffie kopje, zonsondergang, relaxing

Zondag

Stapeltje boeken (favorieten, nog te lezen etc.)

 

Wat voor foto’s post jij graag?

Groetjes,

Giovanna Jansen

 

Meer Social Media tips? Kijk dan ook eens hier.

13 Comments

  1. Handig zo’n schema! Ik post eigenlijk ook gewoon waar ik zin in heb, maar soms heb ik geen inspiratie en dan is zo’n schema erg handig.
    Darina blogde over…Vijf keer typisch Parijs #5My Profile

    1. Ja precies, je kunt lijstje gewoon als reminder lijstje of spiekbriefje gebruiken als je even geen inspiratie hebt.

  2. Zo’n schema is erg handig! Ik heb het ook wel vaker geprobeerd, maar dan schoot het er toch een beetje bij in of liep ik vast doordat ik niets had om die dag over te posten. Ik moet een makkelijkere manier voor mezelf gaan bedenken!

    1. Gewoon uitproberen wat voor jou werkt. Je kan ook op een vaste dag in de week kijken wat voor foto’s je hebt en de komende week zou willen plaatsen. Of wat er de komende week actueel is (boekenweek, filmpremière, feestdag etc.) en waar je dan een foto van zou willen maken en posten.

  3. Ik werk ook (bijna) altijd met een contentplanning. Op die manier kan je net wat beter een verdeling maken over de week. Anders zou ik waarschijnlijk 3 dingen achter elkaar plaatsen en dan weer een week niets hahaha.
    Anne blogde over…Vriendlief en ik deden een roofvogelworkshop en dat was GAAF!My Profile

    1. Haha ja precies dat heb ik zonder planning ook altijd!

  4. Whoa! This blog looks just like my old one! It’s on a entirely different topic but it has pretty much the same layout and design. Superb
    choice of colors!
    Lou blogde over…LouMy Profile

  5. Een schema voor social media is zeker belangrijk. Ik denk dat veel bloggers en bedrijven de volledige potentie van bijvoorbeeld Instagram niet benutten. De frequentie van updaten en consistentie in je feed – dus o.a. kleurgebruik – kan enorm veel opleveren!

    1. Dat denk ik ook wel ja. De frequentie en de kleurgebruik van je post is zeker heel belangrijk. Net als variatie in je foto’s en niet al te lange begeleidende teksten. Kan zoveel verschil maken.

  6. Handig zo een planning! Ik merk dat content creatie tegenwoordig erg belangrijk is. Toch vind ik het lastig om veel leuke content te bedenken als ik vooruit plan. Heb je hier tips voor?

    Anne

    1. Hoi Anne,
      goede content is zeker belangrijk tegenwoordig. Je wilt verassende en interessante content kunnen bieden om je lezer te prikkelen en vast te houden. Goed dat je ook vooruit plant, dat scheelt tijd. Leuke content bedenken hoeft niet moeilijk te zijn. Hopelijk heb je wat aan deze tips:
      – ga er niet geforceerd voor zitten, maar laat op een vrij momentje (even pauze, wachten in de rij van de kassa, in de trein etc.) je gedachten de vrije loop. Kijk rond. Wat zie je? Wat valt je op? Wat mis je? En wat hoor je? Schrijf alles op wat je te binnen schiet, al zijn het maar korte steekwoorden.
      – maak foto’s van alles wat je tegen komt en grappig/mooi/leuk/lief is. Later kun je er content bij gaan bedenken en schrijven.
      Ik weet niet of je vooral content voor blogs bedoelt op specifiek voor social media posts, maar deze blogs kun je ook toepassen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram posts:
      https://overschrijvengesproken.nl/44-ideeen-voor-je-volgende-blogpost/
      https://overschrijvengesproken.nl/op-fieldtrip-voor-blog-inspiratie/
      https://overschrijvengesproken.nl/25-blog-ideeen-voor-schrijvers/
      https://overschrijvengesproken.nl/10-boekschrijf-ideeen-voor-bloggers/

      Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
      Groetjes,
      Giovanna

      1. Anne says:

        Hi! Heel erg voor je reactie. Deze tips zijn inderdaad super handig.

        1. Fijn om te horen dat je er wat aan hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.