Schrijf een goede call to action in je blog

Misschien heb je al een tijdje een blog en mis je interactie. Je wil graag weten wie je lezers zijn, wat ze leuk vinden en of ze ook zo denken over het onderwerp waar je over geschreven hebt. Maar hoe kom je nou in contact met je lezers? Hoe spreek je ze aan en vooral, hoe praten ze terug? Door een call to action toe te voegen aan je blog.

Een call to action, ook wel CTA genoemd, is een oproep tot actie. Het wordt vaak gebruikt in nieuwsbrieven en in webshops. ‘Klik op…’ ‘Koop nu…’. Maar ook in je blog kun je een call to action gebruiken. Dat hoeft dan niet te zijn om je lezer iets te laten kopen (als je ween webshop hebt, wil je dat natuurlijk wel!), maar om te reageren op je blog. Het wordt dan een oproep tot interactie. Door je blog te eindigen met een vraag, roep je de lezer op na te denken over de tekst en antwoord te geven op je vraag.

 

Wat is verder het doel van een Call to action?

–          Je lezers leren kennen.

–          Contact met je lezers hebben.

–          Tweerichtingsverkeer maken van je blog, niet alleen eenrichtingsverkeer (jij praat, de ander leest). Met een call to action krijg je een ‘jij praat, de lezer praat terug’.

–          De voorkeuren van je lezers leren kennen.

Een andere call to action in je blog kan zien het onder de aandacht brengen van een andere blog in je bericht. Door middel van een link door te verwijzen naar een andere relevante blog op je website probeer je de lezer aan te zetten tot de actie om nog ene bericht te lezen.

Hoe schrijf je een goede call to action in je blog?

–          Zorg daarvoor dat je eerst voor jezelf duidelijk hebt wat je wil weten van de lezer. Wil je weten of de lezer meer van dit soort blogpost wil? Of vraag je je af om meer mensen hetzelfde probleem hebben als jij? Formuleer het eerst voor jezelf, daarna voor de lezer.

–          Maak je vraag niet te lang. Ander haakt de lezer voortijdig af.

–          Eén tot twee calls to action per blog is eigenlijk wel genoeg. Een kan een link zijn naar een eerdere blog en de andere een vraag. Daardoor creëer je een goede interactie. Meer vragen tegelijk werkt vaak verwarrend. Welke moet de lezer kiezen? Waar geeft hij nou eigenlijk antwoord op?

–          Denk ook vanuit de lezer. Wat heeft hij/zij aan deze vraag? Is het leuk voor hem om op jouw vraag te antwoorden? Geeft het voor hem ook herkenning? Is het leuk om daarover te vertellen?

 

Gebruik jij wel eens een call to action in je blog?

Alvast een fijn weekend!

Groetjes,
Giovanna Jansen

Photo credits: Haute Stock

6 Comments

  1. Mirjam

    17/09/2018 at 18:16

    Dit vind ik altijd lastig, vooral om weer te reageren op reacties van lezers. Ik probeer het meer te doen, maar vergeet het vaak. Bedankt voor je tips! En grappig dat je blog ook eindigt met een Call to action 😉

    1. Giovanna Jansen

      20/09/2018 at 20:52

      Ja is even routine in krijgen, in het plaatsen van een call to action én reageren op reacties. Maar gaat steeds makkelijker. Hihi ja leuk dat het opviel Mirjam!

  2. Larissa

    20/09/2018 at 07:31

    Ik plaats altijd een call to action onder een blog, maar ze werken niet allemaal even goed 😉
    Maakt ook nog niet uit, want ook daardoor leer ik meer over de lezers. Het is alleen zo leuk om meer te leren over je volgers.
    Larissa blogde over…Mijn eerste jaar gewerkt: hoe bevalt het werkende leven?My Profile

    1. Giovanna Jansen

      20/09/2018 at 21:00

      Dat is zeker zo, dat het niet werken van een bepaalde call to action ook wat zegt over de interesses ban je lezers. Het is superleuk om meer te leren over je volgers! Dus zeker ook een call to action blijven plaatsen! En kijken of je kan ontdekken waaróm diegene die niet werkte niet goed werkte. Misschien niet duidelijk genoeg? Of meerdere vragen in één? Ik haak zelf vaak af als er meerder, verschillende, vragen in een CTA staan, dan moet ik te lang nadenken op welke van de twee ik antwoord ga geven. Of allebei? En dan is het spontane moment van antwoorden bij mij al weer voorbij…

  3. Romy

    08/10/2018 at 09:07

    Wat een leuk artikel! Ik gebruik zelf onder elk artikel (en bij voorkeur ook in de meeste Instagram-posts) een call to action. Alleen al omdat ik het leuk vind om mijn lezers erbij te betrekken in plaats van alleen maar mijn verhaal te delen 🙂 Zelf heb ik gemerkt dat simpele, concrete vragen vaak de meeste reacties opleveren. Die zijn makkelijker te beantwoorden dan vragen waar je wat dieper over moet nadenken. Alhoewel die laatste vragen vaak wel weer mooiere antwoorden opleveren.
    Romy blogde over…Wat als je te veel wilt? Probeer deze 4 tips!My Profile

    1. Giovanna Jansen

      08/10/2018 at 16:38

      Dankjewel Romy! Leuk om te lezen dat jij dezelfde ervaringen hebt met langere en korte vragen, en dat jij ook zowel op je blog als op je social media een CTA plaatst.

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: