blogberichten
Blog

Hoe schrijf je een pakkende titel voor je blog? – 5 tips!

Je wilt dat mensen je blogberichten lezen, daar schrijf je ze immers voor. In een tijd, waarin we overspoeld worden met berichten, artikelen, blogs en teksten in welke vorm dan ook, is het belangrijk dat jouw blogberichten pakkende titels hebben. Een goede titel trekt lezers en zorgt ervoor dat bezoekers van je site je blogs ook helemaal willen lezen. Vandaag geef ik vijf tips voor een sterke blogtitel.

Hoewel veel van deze dingen ook van toepassing kunnen zijn voor het bedenken van een boektitel, gaat deze blog specifiek over het bedenken van een blogtitel. Omdat je voor het verzinnen van een titel voor een boek ook op andere dingen moet letten, lees je hier een blog over hoe je een sterke boektitel schrijft.

#1. Noem een getal

Getallen in blogtitels doen het goed. Mensen (ik inclusief) houden van lijstjes en opsommingen. Onbewust vinden we oneven aantallen onder de tien – vanaf de drie – het aantrekkelijkst (3, 5, 7 en 9). Zoals in: ‘5 tips om je schrijftijd optimaal te benutten’. Daarnaast houden we ervan als iets opvalt. Als er iets anders in de titels is dan de gebruikelijke letters. Schrijf daarom de getallen in cijfers (‘3 tips om…’) in plaats van in letters (‘Drie tips om…’). Neemt niet weg dat getallen boven de tien het ook goed doen. Boven de tien vinden we een getal eindigend op een 5 (‘25 tips voor…’, ‘35 hippe uitjes in de winter…’) of op een 0 het prettigst (‘40 manieren om…’).

#2. Maak het snel

We hebben allemaal haast en veel te doen, dus titels die ons beloven dat we er ‘snel’, ‘vlug’ of ‘meteen’ wat aan hebben, lezen we graag. Zoals ‘3 tips om snel je huis op te ruimen als er onverwachts visite komt’ of ‘Na het lezen van deze blog weet je meteen…’ of ‘Zo zet je vliegensvlug een gezonde maaltijd op tafel’. Daarbij kan een tijdsaanduiding die kort is ook helpen: ‘In 15 minuten je hele huis opgeruimd’.

#3. Gebruik een hoe-vraag

We zijn dol op oplossingen. Blogberichten met titels als ‘Hoe boek je snel je ideale vakantie?’, ‘Hoe schrijf je een topblog?’ of ‘Hoe verpruts je nooit meer het kerstdiner?’ spreken aan. Iedereen wil graag weten hoe je dat kunt doen, dan wel voorkomen.

#4. Gebruik tussenkopjes die een link hebben met de titel

Mensen lezen gemiddeld slechts een paar seconden tot maximaal één minuut een bericht. Bijna altijd scannen we een tekst eerst om te kijken of het de moeite waard is om te lezen. De titel is het eerste wat de lezers aandacht pakt, maar met sterke tussenkopjes, die iets beloven waar te maken dat je in je titel aangekaart hebt, hou je de lezer vast. De kopjes in deze blog bijvoorbeeld, laten concreet de vijf tips terug zien en eveneens waar ze overgaan. Een lezer ziet zo  heel snel (daar heb je hem weer 😉) dat hij antwoord op zijn vraag gaat krijgen.

#5. Maak het exclusief

Je geeft je lezer een nu of nooit gevoel door het exclusief te maken. Dat kan door schaarste te creëren of door een geheim te delen. ‘De laatste plaatsen voor mijn workshop, boek dus snel!’ en ‘Het best bewaarde geheim voor een perzikzacht huidje’ zijn daar mooie voorbeelden van. Wie wil dat nou missen!

blogberichten

Combineer voor meer

Zoals je ziet in de voorbeelden die ik bij de tips geef, kun je gemakkelijk combinaties maken van meerdere tips. Bijvoorbeeld: ‘Hoe ruim je je huis in slechts 15 minuten op?’ (Tip #3, #2 én #1.)

Ik ben een lijstje-meisje, dus ikzelf word altijd getriggerd door titels met de belofte van een opsommingslijstje. 😊

Wat voor soort titel spoort jou meestal tot verder lezen aan?

Groetjes, Giovanna

4 reacties

  1. zegt:

    Wat een fijne tips. Soms vind ik het best lastig om een goed pakkende blogtitel te verzinnen.

    1. Een goede blogtitel verzinnen is ook lastig. Vaak begin ik met een (werk)titel die ik al schrijvende soms nog wel twee of drie keer verander.

  2. Marcel Bijl zegt:

    Hoi Giovanna,
    Mooie Tips, Je blogtitel maakt inderdaad het verschil of mensen je post lezen of niet. Zelf test ik ook verschillende titels voor een blog door ze als aanhef te gebruiken op social media. De aanhef die dan het beste presteert gebruikt ik dan voor mijn blog.

    Naast lijstjes en “Hoe doe ik” “doe het zelf” werken emoties ook heel goed. Denk een beetje aan de aanheffen van de bekende roddelbladen

    1. Dat is een goeie tip, om verschillende titels voor een blog te testen op social media. Op Social media is de interactie hoog (zowel met reacties als met likes) en heb je een goede graadmeter.
      Emoties werken zeker ook goed, vallen een beetje samen in de categorie met geheimen, zorgen beide voor het ‘dit mag ik niet missen’-gevoel. Of juist het ‘wat heb ik nu weer gemist?!’-gevoel, waar roddelbladen ook voor zorgen.
      Heel leuk je aanvullingen! Bedankt daarvoor!

Reacties zijn gesloten.