Krachtboek voor vrouwen
Boekrecensies

Boekrecensie Krachtboek voor vrouwen

Louise Hay schreef ‘Krachtboek voor vrouwen’ om vrouwen te helpen hun eigenwaarde, zelfliefde en zelfvertrouwen te vergroten en ze te leren het heft in eigen handen te nemen, van zichzelf te leren houden en een gelukkig leven te leiden. Het boek werd geschreven in 1997 en in 2019 herzien, waardoor het nog steeds actueel is. En nu misschien wel meer dan ooit.

Door onder andere internet en social media zijn vrouwen zich de afgelopen decennia steeds onzekerder geworden en zich meer aan gaan passen naar het ideaal beeld van anderen. Gelukkig zijn we de afgelopen jaren weer meer het belang van zelfliefde, eigenwaarde, kwetsbaarheid en jezelf mogen én durven zijn in gaan zien. Je mág je kwetsbaar opstellen en bent niet egoïstisch als je van jezelf houdt. Je bent mooi en goed zo als je bent. Maar dat betekent niet dat je het zo een, twee, drie lukt om positief naar jezelf te gaan kijken en jezelf te waarderen. Zoiets moet je leren. Krachtboek voor vrouwen is daar een goede gids voor.

Over de auteur

Louise Hay schreef vele non-fictie boeken op het gebied van persoonlijke groei. Wereldwijd zijn er zo’n 50 miljoen boeken van haar verkocht. Ze werd vooral bekend door haar boeken over positief denken en gezondheid. Haar meest bekende – en misschien wel meest invloedrijke – boek is Je kunt je leven helen. Dit boek schreef ze nadat ze genezen was van baarmoederhalskanker en is zelfs verfilmd. Louise leerde wat positiviteit voor je geest én lichaam doet en dat stress en negativiteit je juist ziek kunnen maken. Ook begon ze in te zien hoe belangrijk zelfliefde is. Na de kanker leefde ze nog vele, gezonde jaren, waarin ze zich actief inzette om anderen te helpen. Ze overleed op 30 augustus 2017 op 91-jarige leeftijd, in haar slaap.

Ik zou het toejuichen als er op alle basisscholen dagelijks les wordt gegeven in zelfvertrouwen en zelfwaardering.

Krachtboek voor vrouwen inhoudelijk

Louise Hay schreef het boek om vrouwen te helpen hun ware potentieel te bereiken. In dit boek laat ze haar liefdevolle licht schijnen op alle aspecten in een vrouwenleven, van relaties tot seksualiteit en van ouderschap tot ouder worden. Zo wil ze vrouwen helpen het heft in eigen handen te nemen, voor zichzelf te zorgen en onvoorwaardelijk van zichzelf te houden. Een belangrijke manier daarbij is het gebruik van affirmaties.

Eigenlijk gebruiken we vaker affirmaties dan we ons bewust zijn. ‘Ik kan ook nooit iets’ is net zo goed een affirmatie als ‘Ik ben sterk en gezond’. Misschien denk je bij die tweede: nou ik weet nog zo net niet of dat ook zo is, maar is het eerste dan wel echt zo? Kan je echt niets? Door positieve dingen over jezelf te geven bemoedig je niet alleen jezelf (terwijl je jezelf juist ontmoedigt door negatieve dingen over jezelf uit te spreken), maar ik geloof net als Louise Hay ook dat je er meer positiviteit mee aantrekt.

Als vrouwen worden onderdrukt, verliest iedereen. Als vrouwen winnen, winnen we allemaal.

Krachtboek voor vrouwen

Wat highlights uit het boek:

• Alles wat je over jezelf uitspreekt is affirmeren. Ook piekeren is affirmeren, alleen spreek je dan negatieve dingen in plaatst van positieve dingen over jezelf uit. Spreek dus alleen positieve affirmaties uit!
  • Als we willen dat volwassenen elkaar in onze maatschappij met respect behandelen, moeten we onze kinderen leren om vriendelijk te zijn en zichzelf te waarderen.
  • Onze kinderen en onze vrienden laten ons vaak dingen over onszelf zien die we niet willen zien of waar we niet mee willen dealen.
  • We denken allemaal dat we zoveel problemen hebben. Maar uiteindelijk kunnen we al deze problemen indelen in vier categorieën: liefde, gezondheid, welvaart en zelfexpressie. Hoe overweldigend het ook lijkt, er zijn maar vier gebieden waarmee we aan het werk moeten. En liefde is de belangrijkste van allemaal.
  • Negatieve overtuigingen over onszelf en over anderen kun je leren loslaten of veranderen. Negatieve overtuigingen houden je namelijk klein en onzeker. Leer je overtuigingen kennen door ze op te schrijven, zo merk je wat je gemakkelijk denkt als iets niet lukt of moeilijk is. Bijvoorbeeld: ‘dat kan ik nooit’, ‘ik durf nooit…’, ‘ik maak ook altijd zulke domme fouten.’ Deze kun je door affirmaties leren ombuigen naar bijvoorbeeld: ‘ik denk dat ik dat ook kan’, ‘ik durf…’, ‘ik ben slim en fouten maken mag.’
  • Dagelijks positieve affirmaties is geen garantie voor een gelukkig leven, maar helpt je absoluut om te groeien, meer zelfvertrouwen te krijgen, je positiever te voelen en je daardoor zeker wel gelukkiger te zijn.

Als je een liefdevolle ouder bent hebben je kinderen een goede kans op te groeien tot het soort mensen dat je graag als vrienden zou hebben.

Review

Ook al is Krachtboek voor vrouwen een niet al te groot boek, het is naar mijn idee een zeer complete gids voor iedere vrouw die meer zelfvertrouwen, zelfliefde en eigenwaarde wil ontwikkelen. Ze zoomt in op hoe bijvoorbeeld reclame ons zelfvertrouwen ondermijnd, hoe positieve gedachten je kunnen helpen, hoe je de relatie met jezelf kunt verbeteren, maar ook hoe je je kinderen kan leren van zichzelf te houden. Ik heb al best wat boeken van Louise Hay gelezen, en ik vind dit toch wel een boek waar alles wat ze verder geschreven heeft mooi samen komt.

In jou zit een slimme, krachtige, dynamische, capabele, zelfverzekerde, levendige, alerte, geweldige vrouw. Laat haar tevoorschijn komen en spelen. De wereld wacht op je.

Krachtboek voor vrouwen krijgt van mij:

Waardering: 5 uit 5.