meisje zonder naam
Boekrecensies

Boekrecensie Het meisje zonder naam

Voor de Hebban Buzz ontving ik het boek Het meisje zonder naam van Diney Costeloe. Het verhaal speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog in Engeland. Costeloe heeft negen boeken geschreven waarvan er drie in het Nederlands vertaald zijn, dit is de laatste van de drie. Ben je benieuwd wat ik van dit boek vond? Je leest het in deze boekrecensie.

Het verhaal

Het is 1939 als de moeder van Lisa Becker een van de laatste felbegeerde plekken voor haar dochter op een Kindertransport van Duitsland naar Engeland weet te bemachtigen. In Londen, alleen, net 13 jaar, de taal niet machtig, moet Lisa zich zien te redden. Dat lukt haar met de hulp van haar pleegouders en nieuwe vrienden gelukkig vrij snel. Maar dan begint de Blitz. Londen wordt dagelijks gebombardeerd. Tijdens zo’n bombardement probeert Lisa een schuilplaats te vinden als ze gewond en bewusteloos raakt door een bominslag nabij. Wanneer ze bijkomt in het ziekenhuis weet niemand wie ze is – zijzelf ook niet…

meisje zonder naam

Perspectief en tijd

Door het gebruik van wisselend perspectief ben je niet alleen betrokken bij Lisa, maar ook bij een aantal andere mensen uit haar leven. Ieder in zijn eigen vlucht of verzet tegen de oorlog. Het verhaal Het meisje zonder naam begint in Hanau in 1938 en eindigt in Londen in 1945. Costeloe maakt gebruik van soms grote tijdssprongen, dat zorgt dat de vaart in het verhaal blijft en er niet te veel van hetzelfde beschreven wordt.

Meeslepend

Ik vond het een mooi, ontroerend en meeslepend verhaal over een meisje dat in de oorlog ver weg van haar familie opgroeit. Die zich moet leren te redden in een gevaarlijke omgeving, tussen mensen die haar wantrouwen en mensen die van haar houden. Mensen van wie ze eigenlijk niet durft te houden omdat ze eerder iedereen al kwijtraakte. En dan is er ook nog ontluikende liefde…

Het boek Het meisje zonder naam nodigde uit om verder te lezen. Beschrijvingen van de personages en de omgeving waren mooi. Soms had ik het idee dat sommige dingen historisch gezien niet konden kloppen, maar de dingen die ik googelde, het bleken weldegelijk zo gebeurd te zijn. Dat vind ik belangrijk bij een historisch boek, dat de feiten historisch gezien ook kloppen. Het boek, dat zeven jaar en bijna 500 bladzijden bestrijkt, kwam, doordat Costeloe op het juiste moment het tempo in het verhaal versnelde, tot een bevredigende climax. Een aanrader dus.

meisje zonder naam

Heb jij al boeken van Diney Costeloe gelezen?

Tot de volgende keer!