ondernemers social media
Ondernemen

7 tips om als ondernemer je social media content te plannen

Vandaag is het de dag van de ondernemer. En omdat ik regelmatig vragen krijg over hoe ik nou mijn content voor social media schrijf en inplan, leek mij vandaag een uitermate geschikt moment om een blog te delen over hoe je makkelijk content voor een maand of langer kan maken en inplannen. Daarom 7 tips om je te helpen je content te plannen en vooraf te schrijven.


7 tips om als ondernemer je social media content te plannen voor een maand of langer

1. Zie het niet als moeten

Zie het schrijven en plaatsen van social media posts niet als moeten of als iets vervelends, maar als een mooie tool om in contact te komen (en te blijven!) met je (potentiële) klanten. Laat je ook niet afschrikken door het ‘schrijven’ van posts als je geen schrijver bent. Iedereen kan leren om goede posts te schrijven! Oefening baart – zoals bij alles – echt kunst.

2. Verzamel content ideeën

Als je iets hoort/leest/ziet wat bruikbaar of interessant kan zijn, schrijf dat dan meteen op in een notitieapp op je telefoon of in een notitieboekje. Wanneer je als ondernemer je social media content wilt gaan schrijven, dan heb je hierdoor altijd een handige voorraad om uit te putten paraat.

ondernemers social media

3. Zorg voor goede foto’s

Zorg voor foto’s van goede kwaliteit waarbij duidelijk is wat het onderwerp is. Door daarnaast te zorgen dat je altijd een ruime voorraad relevante foto’s beschikbaar hebt, kun je snel aan de slag met het schrijven en inplannen van je posts.

4. Over plannen gesproken…

Door als ondernemer je social media in te plannen via een tool als Later of Buffer, kun je voor minimaal een maand vooruit je posts inplannen. Later en Buffer zijn gratis te gebruiken en zeker als je niet dagelijks content inplant heb je ruim voldoende aan een gratis account.

5. Schrijf goede content

Goede content zorgt ervoor dat je zichtbaar bent. Zichtbaarheid vergroot je bekendheid en biedt een kans om je expertise te tonen. Je kan nog zo goed zijn in wat je doet, maar als niemand dat weet of ziet, zal je er geen nieuwe klanten mee werven. Weet je niet goed wat je moet schrijven of vind je het nog lastig om niet te veel tijd kwijt te zijn met het inplannen? Dan is de cursus Social media voor ondernemers wat voor jou.

ondernemers social media

6. De kracht van herhaling

Herhaling is goed, de informatie die je eerder deelde is misschien alweer weggezakt of zelfs helemaal vergeten. Ook krijgt slechts een deel van al je volgers jouw gedeelde content te zien. Wanneer je het dan nogmaals deelt, is de kans groot dat je andere volgers bereikt.

Waak er bij herhaling wel voor om de eerder gedeelde informatie niet te gaan herhalen d.m.v. ‘copy-paste’. Als ik zie dat iemand elke maand exact dezelfde foto’s én tekst post (en die mensen zijn er!) haak ik af. De boodschap die zij uitzenden is: we doen geen moeite om jou als potentiële klant binnen te halen, we zullen zeker geen moeite voor je doen als jij eenmaal onze klant bent. Herhaal dan ook alleen door je teksten niet opnieuw te gebruiken, maar door ze te hergebruiken. Pas ze aan tot een nieuw bericht, maar wel met dezelfde strekking, en plaats ze met een andere, nieuwe, foto.

7. Gebruik altijd hashtags

Vooral op Instagram, LinkedIn en Pinterest, maar ook steeds meer op facebook, zoeken mensen via hashtags naar een bepaald onderwerp. Zo kunnen ze bij jouw bericht terechtkomen terwijl ze jou nog niet kennen of niet specifiek naar jou op zoek waren. Op Instagram mag je 30 hashtags bij je bericht zetten, doe dat dan ook! Maak echt gebruik van deze optie. Zie je dat je bericht op Instagram weinig bekeken of geliket wordt, misschien heb je dan niet genoeg hashtags geplaatst. Of wel genoeg, maar hashtags waar weinig op gezocht wordt, waardoor niet zo veel mensen je bericht zien. Pas je hashtags eventueel later nog aan naar pakkendere hashtags, om je bericht alsnog een boost te geven.

Wil je alles leren over hoe je als ondernemer snel, eenvoudig en goed posts schrijft én inplant? Dan is mijn cursus Social media voor ondernemers zeer geschikt voor jou.

Plan jij je content in?

Groetjes, Giovanna   

12 reacties

  1. Het gebruik van hashtags probeer ik inderdaad op Instagram de laatste tijd wel te doen. Ik heb een paar keer het advies gekregen om altijd een combinatie te maken van ‘kleine hashtags’ en ‘grote hashtags’ en dat lijkt inderdaad ook wel te helpen.

    1. Wat een goede tip, van die kleine en grote hashtags. Ga ik binnenkort eens uitproberen!

  2. Lilian zegt:

    Ik plan m’n content in via Creator Studios van Facebook (ook voor Instagram). Punt 3 is bij mij een dingetje. Ik had vorige week een tijd uitgetrokken om ‘algemene’ foto’s te maken (van notitieboekjes enzo, die jij ook vaak hebt), maar ik vind ze eigenlijk allemaal niet mooi… Een tijdje terug besloot ik om vaker ‘graphics’ te posten, maar die worden bijna niet bekeken.

    Nou ja, gewoon veel oefenen 🙂

    1. Ja dat kan tegenwoordig ook inplannen via Creator Studios voor Facebook en Instagram, ik heb er geen ervaring mee omdat ik al andere tools gebruik. Bevalt het gebruik ervan jou?
      Dat is inderdaad een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen, van die ‘flatlay’ foto’s maken die ik ook vaak heb van notitieboekjes enzo. Een goede camera en een fijn fotobewerkingsprogramma helpen ook mee. En heel belangrijk is het juiste (dag)licht. Maar ook bij mij is het vaak dat van de vier foto’s die ik neem, ik er uiteindelijk maar één goed genoeg vind.
      Volgens mij spreken graphics inderdaad minder aan dan foto’s. Je kunt er wel gave dingen mee maken, maar het voelt denk ik toch minder persoonlijk dan een echte foto.

  3. zegt:

    Wat een goede tips! Dat herinnert mij eraan dat ik mezelf misschien ook maar weer eens moet verdiepen in Later als tool om posts in te plannen. Ik denk dat daar nog wel wat tijd mee te winnen is. Ik vind het zelf vaak leuk om spontaan dingen te plaatsen, maar een aantal posts inplannen per week is eigenlijk best een slim idee.
    Onderwerpen voor posts verzamelen en alvast noteren is inderdaad ook slim. Dat zou ik ook kunnen doen in combinatie met spontaan plaatsen. Heb ik toch al wat denkwerk vooraf gedaan 🙂

    1. Posts inplannen geeft zeker tijdwinst. En begrijp helemaal wat je bedoelt met dat spontaan inplannen het leukst is. Een combinatie van beide is daarom ook ideaal denk ik.
      Haha ja precies!

  4. zegt:

    Ik vind Hootsuite altijd wel heel fijn werken om posts in te plannen.

    1. Goed om te weten dat jij goede ervaringen hebt met Hootsuite! Ik raad Hootsuite wel eens aan, maar heb er geen persoonlijke ervaring mee (dat zeg ik dan ook altijd wel erbij), dus fijn om ervaringen van anderen te weten.

  5. Anna zegt:

    Wat een fijne tips! Ik merk dat ik ook veel meer zin krijg in sociale media als ik een beetje vooruit werk, haha. Dan is de ‘druk’ eraf. En een notitieboekje met ideeën werkt ook altijd goed!

    1. Haha, ja grappig hoe dat werkt hè? Leuk dat je ook je ideeën in een notitieboekje opschrijft.

  6. zegt:

    Dat met die hashtags vond ik in het begin echt wennen hoor, maar je merkt inderdaad dat je daar vaak nieuwe lezers mee trekt. Ik plaats waar ik zin in heb in mijn stories op Instagram en in mijn feed kondig ik blogs aan. Dat plan ik min of meer in met de app Planoly, maar ik klik nog wel zelf ’s morgens even op publiceren. Kleine moeite en ik vind het prima zo.

    1. Ja dat is in het begin wel wennen met hashtags, maar hoe vaker je het gebruikt hoe makkelijker en vanzelfsprekender het wordt. Fijn dat je Planoly hebt als je iets wilt inplannen, maar dat het zo publiceren voor jou net zo makkelijk werkt.

Reacties zijn gesloten.