dingen om deze week te doen 15
Blog

7 dingen om deze week te doen #15

Voor een goed begin van de nieuwe week, 7 dingen die je deze week kan doen. Met ook deze keer weer speciaal voor schrijvers, bloggers en zelfstandig ondernemers, tips en ideeën om meer uit jezelf, je schrijftijd, je blog of je onderneming te halen. Kies 1 of meerdere dingen die jou aanspreken en helpen om meer uit jezelf te halen.


7 dingen om deze week te doen 15

1. Maak plannen

Begin het nieuwe jaar goed door plannen te maken en vooruit te kijken. Plannen maken kan natuurlijk op elk vlak, persoonlijk of voor je werk. Denk na over wat je dit jaar wilt bereiken met je werk, studie of onderneming. Met je gezin en met je schrijven, of op sociaal of sportief gebied.

2. Maak een visionboard

Het visueel te maken met een visionboard maakt het extra leuk. Op Pinterest kun je hier veel ideeën voor vinden. Maak een visionboard voor waar jij je dit jaar op wilt richten, of maak een maandelijks visionboard, of beide. Dat kan op de computer, in je bullet journal of met mooie plaatjes uit tijdschriften die je op een groot vel karton plakt.

3. Volg een challenge

Ik ben deze maand aan het voorbereiden voor mijn challenge van volgende maand: elke dag een uur (of meer) fietsen. Ik vertelde hier al over in mijn doelen voor dit jaar. Maar er zijn heel veel leuke challenges (maandchallenges of jaarchallenges) te volgen. Wat ideeën:

  • Elke week een boek lezen; na een jaar heb je dan 52 boeken gelezen. Bij Goodreads en Hebban kun je aangeven hoeveel je wilt gaan lezen dit jaar. Elk gelezen boek dat je erin zet telt mee en brengt je dichter bij je eind doel.
  • Fotografiechallenge. Bijvoorbeeld een maand lang elke dag de zonsopgang fotograferen. Ik zag van de week een filmpje met iemand die dit twee jaar geleden besloot te doen en dit dus al twee jaar (!) lang elke dag doet. Heel gaaf, maar persoonlijk lijkt mij een maand al een hele mooie uitdaging.
  • Minimalisme-challenge, een maand lang zo minimalistisch mogelijk leven.
  • Vegachallenge. Een maand lang vegetarisch eten.
  • Schrijfchallenge en elke dag (minimaal) een paar regels schrijven.
  • Een yogachallenge, wandelchallenge, fietschallenge, of wat voor soort sport/bewegings-challenge dan ook om een maand lang te doen.
  • Elke week een nieuw recept uitproberen.
  • Et cetera!
dingen om deze week te doen 15
Zonsondergangen fotograferen blijft leuk 🙂

4. Ruim ongebruikte accounts op

In de loop der jaren maak je overal accounts aan: op websites, voor webshops en voor apps. Niks mis mee natuurlijk. Maar in de loop van diezelfde jaren zijn er veel van die accounts die je niet meer gebruikt en zeer waarschijnlijk ook nooit meer zal gebruiken. Goed om jou accounts bij de betreffende sites op te zeggen en te laten verwijderen. Want niet alleen maak je het voor jezelf overzichtelijker zo, maar ook zorg je dat je gegevens niet onnodig overal online staan, maar alleen op sites/accounts die je nog echt gebruikt. Helaas kun je niet overal (makkelijk) je account verwijderen (soms moet je flink zoeken, soms moet je er om verzoeken via contact), maar alles verwijderen wat wél kan scheelt al.

5. Ruim je telefoon op

En als je dan toch in de opruimmodus bent, dan ook gelijk even de bezem door je telefoon halen. Apps die je nooit gebruikt verwijderen, foto’s uitzoeken en alleen de leukste bewaren en back-uppen. Overbodige downloads en updates verwijderen, evenals via je instellingen de buffers van je apps (tijdelijke opslag, cachebestanden) legen. En loop ook eens je contactpersonenlijst langs. Misschien staan er nog mensen in die je al jaren niet meer gesproken hebt en waarschijnlijk ook niet meer mee af zal spreken. Oud-collega’s bijvoorbeeld, of vroegere klasgenoten, of vrienden/vriendinnen waar het contact mee is verwaterd. Vaak heb je ze toch ook nog als vriend op social media, dus moet je iemand nog eens kunnen bereiken, dan kan dat altijd nog via die weg. En vergeet ook niet oude chatsessies (messengers op social media en WhatsApp) na te lopen en oude, onbelangrijke berichten en foto’s te verwijderen.

6. Plan ook wat meer tijd voor jezelf in

Zo na alle drukte van de feestdagen, stress door de lockdown en vermoeidheid door de extra vakantieweek die je schoolgaande kinderen hadden, stress over je werk of het stil vallen erdoor vanwege de lockdown, is het deze week tijd voor jou. Tijd voor wat extra rustmomenten of juist lichamelijk actieve momenten om geestelijk weer op te laden. Tijd voor jezelf alleen, me-time, waarin je doet wat jij het liefste wilt doen en die je ontspanning of juist nieuwe energie geeft.

7. Zet ook sport op je planning

Ik ga het hier niet hebben over goede voornemens (die bij de meeste mensen rond deze tijd van het jaar alweer gesneuveld zijn). Maar wel over dat bewegen, met wat voor sport of bewegingsvorm dan ook, voor iedereen goed is. Niet alleen op 1 januari na alle oliebollen en kerstkransjes. Maar het hele jaar door. Elke vorm van bewegen, van wandelen tot hardlopen, van fietsen tot zwemmen, van roeien tot kickboksen, van yoga tot tennissen, is goed voor je. Het zorgt voor een betere weerstand (juist nu extra belangrijk), voor soepelere spieren, betere doorbloeding et cetera. Kiest iets wat bij jou past én wat je leuk vindt. Alleen dan wil je het blijven doen. Niet omdat het moet, maar omdat je er plezier in hebt. Verbind er een challenge of een doel aan als dat een stimulans voor je is (werkt voor mij altijd goed!). Beide kunnen je motiveren om zeker een paar keer per week in beweging te komen.

Zoek je inspiratie om meer of andere leuke dingen te doen? Kijk dan ook eens hier

Wat is iets wat jij deze week gaat doen?

Groetjes, Giovanna

10 Reacties

  1. zegt:

    Mooi lijstje! Ik ga ook beginnen aan een visionboard love it!
    Natiza blogde over…Review: Method schoonmaak productenMy Profile

    1. Wat leuk dat je ook een visionboard gaat maken!
      Giovanna Jansen blogde over…22 voor 2022My Profile

  2. zegt:

    Een hoop dingen van dit lijstje heb ik inderdaad al gedaan. Heerlijk! Vooral m’n telefoon opruimen en meer tijd voor mezelf inplannen waren geslaagd.
    Saskia blogde over…MOMlife | Hoe ik als mama zijnde mini selfcare momentjes inplanMy Profile

    1. Wat heerlijk dat jij al een hoop ervan gedaan hebt. Zo belangrijk hè, tijd voor jezelf! En een opgeruimde telefoon is ook zo fijn, geeft letterlijk en figuurlijk meer ruimte.
      Giovanna Jansen blogde over…7 tips om je schrijfmotivatie een boost te gevenMy Profile

  3. Oe die accounts is wel een goede ja!

    1. En dan merk je pas hoeveel van die accounts je overal hebt…
      Giovanna Jansen blogde over…9 kenmerken van een schrijverMy Profile

  4. Oeh sporten is een goed plan! Ik heb best een volle agenda deze week maar daar moet ik eigenlijk echt even tijd voor maken, thanks 😉
    Ilona Wielinga blogde over…Buiten activiteiten: Leuke uitjes ook als het wat kouder isMy Profile

    1. Ook, eigenlijk zelfs juist, als je het druk hebt is sporten heel belangrijk. Even ontladen en toch ook weer nieuwe energie opdoen. En gewoon ook even die tijd voor jezelf hebben in een drukke week is zo fijn.
      Giovanna Jansen blogde over…5 fijne fotobewerking appsMy Profile

  5. zegt:

    Daar staan weer mooie dingen tussen. Telefoon opruimen heb ik een poosje geleden gedaan. Ik dacht altijd dat ik vrij goed foto’s bijhield, maar al met al verdwenen er toch nog minstens duizend foto’s naar de digitale prullenbak. Dus ja, toch wel nuttig om af en toe echt even voor te gaan zitten;).
    Naomi blogde over…Blue Monday en goede voornemensMy Profile

    1. Wat goed dat jij dat al gedaan had, je telefoon opruimen. Is iets wat ik van plan ben regelmatiger te doen nu ik merk hoe fijn het is weer een opgeruimde telefoon te hebben. Zo dat is een flinke ‘stapel’ digitale foto’s die je weg hebt gedaan, ruimt lekker op!
      Giovanna Jansen blogde over…Vermijd deze woorden als je schrijftMy Profile

Reacties zijn gesloten.