dialogen
Schrijven

10 Tips voor het creëren van sterke dialogen

Een boek zonder dialoog is ofwel een non-fictie boek, of een hele saaie roman. Schrijf je fictie, een roman bijvoorbeeld, dan heb je dialogen nodig. Dialogen zorgen ervoor dat je lezers zich kunnen inleven met je karakters. Het geeft levendigheid en actie aan je verhaal.

Nadat je je personages verzonnen hebt en ze uitgewerkt zijn, en je verhaal steeds meer vorm krijgt, wordt het tijd om aandacht te besteden aan de dialogen. Met onderstaande tips trap je niet in de valkuilen en zorg je voor sterke, levensechte dialogen.

1. Gebruik geen overbodige conversatie

Een bekende valkuil bij het schrijven van dialogen is het gebruik van overbodige conversatie. Al gauw wordt het een “en toen… en toen” gesprek. Voeg alleen toe wat relevant is voor je verhaal en voor de lezer.

2. Goed zien doet goed volgen

Om goede dialogen te kunnen schrijven is het belangrijk dat je eerst veel dialogen gehoord en gelezen hebt. Lees de dialogen in bestsellers nog eens na. Kijk hoe ze zijn opgebouwd. Maar ook films en toneelstukken bestaan voor een groot deel uit dialogen, ook daar kun je veel van leren.

3. Geen achtergrondinfo in dialogen

Een andere valkuil is (veel) achtergrond informatie in dialogen stoppen. Dat levert onechte gesprekken op. Daarnaast is de lezer niet dom, die heeft best door dat het een info-dump is.

4. (On)gepast taalgebruik

Vermijd ongepast taalgebruik. Veel mensen storen zich aan gevloek en getier in een dialoog. Zeker, vloeken en schelden is iets wat mensen in het echt doen, maar het maakt je dialogen niet perse levensecht. Een zinnetje als “Hij vloekte hartgrondig” spreekt meer aan dan het gevloek zelf uit te schrijven.

dialogen

5. Vermijd niets zeggende zinnen

Vermijd dat je personage dingen zegt die mensen de hele dag al horen. “Hoi, hoe gaat het met je?” en “Wil je koffie?” bijvoorbeeld. In het echte leven zeker relevant, in een dialoog meestal niet.

6. Lees je dialogen hardop

Wil je weten of je dialogen echt lekker lopen? Lees ze dan eens hardop. Hakkel of struikel je over een stuk, of voelt het langdradig als je het hardop leest? Als jij als schrijver dat hebt, dan zal dat voor je lezer zeker ook zo zijn.

7. Vermijd clichés

Niemand leest of hoort graag clichés. Een cliché is immers zo… cliché.

8. Voorkom onbedoelde stopwoordjes

Een stopwoordje bij een van je personages kan leuk zijn, als het iets toevoegt aan het karakter en je het er bewust in gestopt hebt. Maar voorkom dat je je eigen stopwoordjes gebruikt die niet bij je personage, noch bij je verhaal passen. Het kan helpen om anderen te vragen je tekst te lezen of om ze te vragen welke woorden jij in je spreektaal vaak gebruikt. Met de zoekfunctie in Word heb je ze zo in je tekst opgespeurd.

9. Wissel af met zinslengte

Voor je gehele verhaal geldt dat het goed is om korte en lange zinnen af te wisselen. Dat leest prettiger en houdt de vaart erin. Pas dit dan ook toe op je dialogen.

10. Geen vraag-en-antwoordspel

Maak van je conversaties geen vraag-en-antwoord gesprek. Dat komt heel stijfjes over. In het echt praten mensen ook best door elkaar heen, maken zinnen niet af of schieten ineens over op een ander onderwerp.

dialogen

Wat vind jij storend in een (slechte) dialoog?

Groetjes, Giovanna

6 Reacties

  1. Goede tips! Ik had eerst nogal een hand van saaie dialogen, haha! Als ik ze er eenmaal uithaal, merk ik pas hoeveel vaart mijn tekst krijg. Sommige proeflezers zeiden dat ze mijn dialogen allemaal heel sterk en beelden vonden, dus naast dat ze soms langdradig zijn gaat er blijkbaar toch iets goed, haha!

    1. Dat is een mooie ontdekking! Is best lastig om een goede balans te vinden tussen sterk en beeldend en niet te lang. Het is gauw het een of het ander.

  2. Fijne tips. Ik vind het soms best lastig om een “goed” dialoog te schrijven en herschrijf deze dus regelmatig.
    Darina blogde over…9 mode items die het investeren waard zijnMy Profile

    1. Herschrijven is goed, naast dat scènes daar beter van worden geldt dat ook voor dialogen. Vaak worden ze daar alleen maar sterker van.

  3. lydia zegt:

    zeker goede tips. ik hen een lastige situatie in mijn verhaal. het moet namelijk voorstellen dat het gesprek stroef verloopt. omdat een van de personages heel boos is op de ander omdat die ander hem iets heel ernstigs heet aangedaan en met hem erover probeert te praten maar hij wil dat niet en voelt zich gedwongen om met hem te praten door anderen terwijl hij hem het liefste iets aan doet. het is lastig om zo’n dialoog gaande te houden als een van de 2 heel de tijd kortaf is.

    1. Het hangt van het doel van die dialoog af hoe je invulling geeft aan het feit dat het ene personage erg boos is omdat de ander hem iets heel ergs heeft aangedaan. Is het doel te laten zien dat de ene boos is? Hou de dialoog dan kort. Het heeft geen nut om een dialoog gaande te houden als je met ene paar zinnen aan kan geven dat hij boos is. Laat hem snauwend antwoorden, kortaf zijn of helemaal geen antwoord geven en de kamer uitlopen.
      Is het doel het de twee uit te laten praten? Dan kun je de dialoog goed gebruiken om motivaties/redenen van het (wan)gedrag uit te leggen, misschien zelfs om geheimen of angsten uit te spreken.
      Succes!
      Hou de dialoog kort als dat het beste is, en hou het alleen lang als het voor de lezer echt iets toevoegt, uitlegt of sympathie voor een van de personages moet brengen.
      Giovanna Jansen blogde over…Waarom je research voor je verhaal moet doen | met 5 tipsMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.