10 tips om de ochtend fris te beginnen

Heb je moeite met opstaan? Zet je elke ochtend het liefst je wekker nog vijf keer op snooze? Voel je je moe en futloos de eerste uren? Wil je de dag graag fris en vrolijk beginnen en bijvoorbeeld al een uurtje gaan schrijven? Tijd om je ochtendritueel te veranderen!
Aangeleerd

Bedenk dat alles wat je ooit aangeleerd hebt ook weer af kunt leren, en zo ook nieuwe dingen ervoor in de plaats kunt zetten. Zo kun je verkeerde slaaprituelen vervangen door goede.

Op tijd naar bed

Het klinkt misschien als een open deur, maar ga op tijd naar bed ’s avonds. Zo sta je uitgeruster op ’s ochtends. Vooral schrijvers denken winst te hebben door ’s nachts lekker door te schrijven, maar die uren moeten toch ergens vandaan komen. Proberen slaap in te halen in de ochtend die je in de avond te kort bent gekomen is een illusie en maakt dat je misschien wel meer uren slaapt, maar evengoed moe opstaat.

Vast ritme

Zorg voor een vast avondritme. Probeer elke dag op eenzelfde tijdstip naar  bed te gaan, ook in het weekend. Het komt niet op een half uurtje uiteraard, maar zorg wel dat je niet de ene dag om 21.00u naar bed gaat, de andere dag om 1.00u en de dag daarna om 22.00u bijvoorbeeld.

Bereid je lichaam voor

Kijk vanaf een uur voor je bedtijd niet meer op je smartphone of tablet. Uit onderzoeken is gebleken dat deze schermen een blauwe licht afgeven, die je hersenen doen denken dat het ochtend is. Hierdoor stopt de natuurlijke aanmaak van Melatonine, die er juist voor zorgt dat je slaap krijgt. Stop ook met schrijven een uur voor het slapen gaan, anders blijf je je hersenen actief houden.

Ban de tv

Ban ook de tv uit je slaapkamer. Heel gemakkelijk Netflix je je nog even door één aflevering, of twee, of drie van je favoriete serie. In je slaapkamer moet zo min mogelijk afleiding en drukte zijn. Het is de plek voor rust en ontspanning. Ook al lijkt de tv dat laatste ook te kunnen bieden, het zorgt er toch voor dat je hersenen erg actief blijven. Wat de slaap dan weer tegen houdt.

Snoozen is slecht voor je

Stop ’s ochtends met ‘snoozen’. Je houdt er jezelf mee voor de gek. En in plaats van dat je tot een bepaald tijdstip goed doorslaapt, onderbreek je je slaap door telkens je wekker af te laten gaan. Snoozen zorgt ervoor dat je moeier en gebrokener opstaat.

Stap uit bed

Zet je wekker niet naast je bed, maar er verder vandaan. Het liefst zelfs in een andere kamer. Als je wekker gaat moet je wel uit bed om hem uit te zetten. Spreek met jezelf af dat als je eruit bent je er ook uit blijft.

Frisse douche

Neem een lekkere frisse douche, het beste met afwisselend warm en koud water. En geniet van het water of loop in gedachten alvast door wat je deze dag gedaan wil hebben.

Leg je kleren klaar

Als je de avond ervoor je kleren al klaar gelegd hebt, bespaar je ’s ochtends tijd omdat je er niet over na hoeft te denken of lang moet zoeken naar die missende sok.

Ontbijt altijd

Je motor begint pas goed te draaien na een ontbijt. Sla deze maaltijd dus nooit over, anders is het alsof je probeert te rijden op een lege tank. Je hoeft niet uitgebreid te eten als je daar niet van houdt, maar neem er wel even de tijd voor. Vijf minuten zitten is al genoeg. Drink een kopje koffie of thee met een bakje yoghurt, of een knäckebrödje met gezond beleg, of neem een boterhammetje, een kommetje muesli of wat fruit. Of bereid de avond ervoor je ontbijt alvast voor. Ik zetvaak ‘s avonds alvast mijn overnight oats klaar. De volgende ochtend gooi ik er nog wat fruit bij en mijn ontbijt is klaar!

Wat doe jij om je dag goed te beginnen?

Tot gauw weer!
Groetjes, Giovanna Jansen

Dit artikel verscheen eerder, in iets andere vorm, op Your Own Style Magazine.

Photo credits: Brooke Lark via Unsplash

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: