Zo schrijf je een goede boekrecensie – 3 tips

Boekrecensies zijn belangrijk, zowel voor (toekomstige) lezers als voor de schrijver van het boek. Een potentiele lezer wil graag weten of het verhaal hem aan zal spreken en of het een goed boek is. Voor een schrijver is het belangrijk dat er meer bekendheid aan zijn boek gegeven wordt, en zeker als de kritiek lovend is. Maar wat is nou een goede boekrecensie en hoe schrijf je die?

1. Wees kort en bondig

Mensen willen snel weten of het boek wat voor ze is, dus maak van je boekrecensie geen boekverslag van 4 kantjes. Hou het kort en bondig, waarbij je een duidelijke structuur hebt. Een eerste stuk met inhoudelijke informatie over het verhaal. Vervolgens kun je wat achtergrond informatie over het boek, de schrijver of de tijd waar in het zich afspeelt delen en tot slot je eigen mening. Bedenk daarbij goed dat het ‘slechts’ jouw mening is en smaken kunnen verschillen. Onderbouw je mening altijd. Alleen een ‘wat een geweldig boek’ of ‘een zeer matig verhaal’ zegt niet zo veel.

2. Wees eerlijk

Schrijf niet een lovende recensie terwijl je het boek niet of maar half gelezen hebt. En ook niet om de schrijver of de uitgever, van wie je misschien het boek als recensie exemplaar gekregen hebt, een plezier te doen. Wees eerlijk zodat je achter je mening kan staan.

3. Spoiler alert

Zet geen spoilers in je boekrecensie. Het is voor de lezer niet leuk om te weten hoe een boek afloopt als hij het zelf nog wil gaan lezen. Wil je er toch perse een spoiler in zetten, vermeld dat dan duidelijk aan het begin. Bijvoorbeeld door er groot ‘spoiler alert!’ boven te zetten. Degene die niet willen weten hoe het afloopt weten dan dat ze beter niet verder kunnen lezen.

Tot slot:

Kopieer geen tekst van de achterflap van het boek. Dat is geen recensie, maar kopieerwerk. Die tekst heeft de lezer waarschijnlijk zelf ook al gelezen op de achterkant van het boek of op bol.com. Een achterflap is een aanprijzing van de uitgever, geen recensie.

Zo schrijf je een goede boekrecensie

Veel boeken lees & recenseer plezier!

Groetjes,