7 Tips om meer zelfdiscipline te krijgen

Vind je het ook zo lastig om af te vallen, te stoppen met roken, met regelmaat te schrijven of om meer te sporten bijvoorbeeld? Je neemt het je elke keer weer voor, probeert het vol te houden maar bent zo weer de motivatie kwijt. Om moedeloos van te worden! Toch?

En elke keer dat je weer gefaald hebt of afgehaakt bent, voel je je rot en raak je nog meer gedemotiveerd. Tijd om daar verandering in te brengen! Onderstaande tips kunnen je daarbij helpen.

1. Keuze

Weet dat je alles kan veranderen, ook je slechte gewoontes. Maar je moet het wel echt willen. Vraag je af: Wil ik mij ellendig voelen door elke keer terug te vallen? Wil ik balen van mijzelf als ik toch weer snoep of rook? Of wil ik een goed en zelfverzekerd gevoel hebben én tevens mijn doel halen? Maak de keuze, en ga er voor!

2. Meer zelfdiscipline kweken

Door doelen te behalen voel je je gemotiveerder en ben je bereid door te gaan. Het geeft je immers een goed gevoel. Het omgekeerde gebeurd als je afhaakt en je doel niet haalt. Je baalt omdat je je doel niet gehaald hebt, je gefaald hebt en omdat je toch weer te veel gegeten hebt terwijl je juist af wilde vallen. Het geeft je een rot gevoel en maakt dat je het dan maar gauw helemaal opgeeft. Discipline kun je kweken door te putten uit dat goede gevoel. Belangrijk is dus om je te beseffen dat je dat goede gevoel krijgt door te doen wat je doel was. En dus te stoppen met het kweken van een rot gevoel door op te geven.

3. Begin klein

Is je doel af te vallen? Gooi dan niet rigoureus je hele menu om. Als je lange tijd 2x zoveel calorieën geconsumeerd hebt dan je nodig had (en dat gebeurt makkelijker dan je denkt), is het veel te zwaar om dat in een klap te halveren. Je hebt dan constant honger, je lichaam is immers aan meer gewend en zal daar dus ook om blijven vragen. De kans is groot dat je dan afhaakt en denkt: wat kan mij het ook schelen, ik heb honger, ik neem die donut! Begin eerst met de tussendoortjes terug te schroeven. Als de behoefte daaraan minder is geworden, ga je wat je teveel bij de maaltijden binnen krijgt terug brengen naar een gezond niveau.

4. Focus

Leer jezelf te focussen op wat goed voor je is en waar jij je goed bij voelt. Dat is dus niet dat ongezonde eten. Daar voelde je je juist moe, ongezond en dik door. Maar focus je op de gezondheid die je er mee wint. En dat je het niet alleen voor jezelf doet maar bijvoorbeeld ook voor je kind omdat je veel fitter wordt en makkelijker met je kind kan spelen en ravotten. Een goede focus is ook het voorbeeld dat jij voor een ander bent. Als jij het kan, kan een ander het immers ook.

5. No pain no gain

Een beetje ongemak hoort erbij. Net als dat spierpijn bij sporten hoort, maar je er wel sterker door wordt, hoort ongemak er bij afvallen of stoppen met roken ook bij. En dat is helemaal niet erg, het stretcht je en maakt je geestelijk sterker. Push jezelf om het vol te houden. Met hardlopen zeg je bijvoorbeeld tegen jezelf dat je door blijft rennen tot de volgende straat, terwijl je eigenlijk wilt stoppen. En dan nog een straat. En nog een en nog een. Zo ook als je meer per dag wilt schrijven maar geen motivatie hebt. Push jezelf nog een bladzijde te schrijven. En nog een. En nog een. Elke keer dat je je door een ongemak heen gewerkt hebt, en dus niet opgegeven hebt, kweek je meer discipline.

6. De juiste beloning

Motiveer jezelf meer door realistische doelen te stellen en jezelf te belonen als je een doel gehaald hebt. De beste beloning is iets waar jij je nog beter door gaat voelen. Bijvoorbeeld een mooi kledingstuk als je een x aantal kilo’s bent afgevallen, of een bezoekje aan de beautysalon omdat je een bepaalde tijd al gestopt bent met roken. Zorg wel dat je jezelf niet beloont met datgene waar je mee gestopt bent. Je zelf op een taartje trakteren omdat je 5 kilo bent afgevallen is hetzelfde als een sigaret gaan roken omdat je een maand gestopt bent. Je kunt snappen dat je dan binnen no time weer continu snoept of weer begint met roken.

7. Stel niet uit

Een echte killer voor je motivatie is uitstellen. Met elke keer dat je iets uitstelt, brokkelt er een stukje zelfdiscipline af. Stel dus niet langer uit. Vandaag is een veel betere dag om te beginnen dan morgen! Je bent dan immers eerder bij je doel.

Herhalen

Zelfdiscipline is net als een spier, die moet je blijven trainen. Stop je met ‘trainen’ dan verslapt het. Dus blijf met regelmaat bovenstaande tips herhalen.

Veel succes!

Giovanna Jansen

Dit artikel verscheen eerder, in iets andere vorm, op Your Own Style Magazine.

Photo credits: Pixabay

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: