Weg met de Monday Blues

Heb je ook nogal eens moeite om op gang te komen op maandagochtend? Lijkt de week dan een eeuwigheid te gaan duren en kijk je op maandag al reikhalzend uit naar het nieuwe weekend? Dan heb je waarschijnlijk de bekende Monday blues. Dat had ik vroeger ook. Onderstaande tips hebben mij er vanaf geholpen. Ik hoop dat ze jou ook kunnen helpen af te reken met je blues.
9 tips voor een goede start van de week

1. Bereid op vrijdag de maandag al voor. Maak je (werk)planning dan al rond zodat je op maandag meteen aan de slag kunt. Het weekend heb je dan vrij om te relaxen en verklein je de kans op de Monday blues al met de helft. Leg indien mogelijk je werk op vrijdag alvast klaar.

2. Probeer je maandag niet te vol te plannen. Sommige dingen kunnen ook later in de week. Zo start je relaxter.

3. Eet niet te laat en te zwaar op zondagavond. Met een volle maag slaap je minder goed.

4. Leg de kleren die je maandag aan wilt, je tas, agenda en dergelijke op zondagavond alvast klaar. Je hoeft er dan ’s ochtends niet over na te denken en het bespaart je tijd.

5. Ga op tijd naar bed zondagavond. Liefst wat eerder en dan nog even heerlijk in bed lezen. Of eerst nog ontspannend in bad liggen?

6. Het lijkt een goed idee om op maandagochtend wat langer in bed te blijven liggen, onder het mom van meer geslapen te hebben. Maar daardoor moet je vaak juist haasten, wat een gestrest gevoel geeft. Sta in plaats daarvan juist 10 minuten eerder op. Je kunt dan rustiger wakker worden en een goede start van de dag maken door tijd te nemen voor je ontbijt.

7. Focus niet alleen op de dingen die je moet doen de komende week. Maar kijk ook, het liefst op zondagavond al, naar de leuke dingen die op de planning staan. Staan die er nog niet op? Hoogtijd om wat leuks in te plannen voor de komende week! Gezellig naar de bios met een vriendin bijvoorbeeld. Met je partner gezellig op de bank een filmpje kijken. Of lekker shoppen op koopavond.

8. Wees positief. Heb een attitude of grattitude. Het leven is zoveel leuker als je de dingen van de zonnige kant bekijkt.

9. Doe iets aardigs voor een ander zodra je op je werk komt. Geef een complimentje of haal koffie voor een collega. Niet alleen maak je een ander blij, zelf wordt je er ook positiever door.

Goede voornemens

Het is nooit te laat om in het nieuwe jaar met goede voornemens te beginnen, afrekenen met de Monday Blues kan daar een van zijn!

Ik hoor graag van je of het je geholpen heeft! En mocht je zelf nog andere tips hebben, vertel het mij onderaan de pagina bij comments.

Fijne week!
Groetjes, Giovanna

Dit artikel verscheen eerder, in iets andere vorm, op Your Own Style Magazine.

Photo credits: Abbie Bernet via Unsplash

%d bloggers liken dit: