Last van een voorjaarsdip? Zo kom je er vanaf!

De een rent fluitend het voorjaar tegemoet, terwijl de ander het liefst nog een lange winterslaap zou gaan houden.  Aan het einde van de winter kan je een beetje uitgeblust zijn en kan de voorjaarsdip, ook wel voorjaarsvermoeidheid, om de hoek komen kijken. Vermoeidheid, lusteloosheid en prikkelbaarheid zijn verschijnselen die daarbij horen. De belangrijkste oorzaken zijn een gebrek aan zonlicht, warmte, beweging en vitamines.

Zelf heb ik het rond deze tijd van het jaar wel een beetje gehad met de winter en zou ik het liefste tot april een diepe winterslaap houden, maar helaas lukt dat niet met werk en andere verantwoordelijkheden.  Door onderstaande dingen te doen zorg ik ervoor dat ik niet in een voorjaarsdip zak en mij toch fit genoeg voel om te werken, schrijven en van het leven te genieten.

Hoe pak je de voorjaarsdip aan?

In tegenstelling tot wat je lichaam zou willen, namelijk de hele dag in bed blijven liggen, is het goed om erop uit te trekken zodra de zon zich laat zien. Ook als het nog best koud is. Gewoon die winterjas aan en een dikke sjaal om en hup naar buiten. Buitenlucht en zonlicht zijn de beste remedies tegen de voorjaarsdip. Daarbij heeft bewegen in de buitenlucht nog het meeste effect. Denk hierbij aan fietsen, een lange (strand)wandeling maken of hardlopen. Geef je lichaam maar een reden om zich echt moe te voelen, je zal zien dat je daarna juist meer energie krijgt. Een half uurtje per dag bewegen of twee keer per week sporten houdt je fit.

Sporten

Het gezondste is bewegen in de buitenlucht, zoals eerder gezegd. Maar als je daar overdag geen tijd voor hebt of het weer werkt niet mee, ga dan naar de sportschool.

running

Geniet

Maak die lekkere, lange strandwandeling. Ga daarna in het zonnetje bij een strandtent heerlijk genieten van een warme kop thee.

Neem een sauna of ga onder de zonnebank

Het voelt niet alleen heerlijk en ontspannend, het geeft je ook de warmte waar je lichaam na de winter zo’n behoefte aan heeft. Ook al hoef je met een donkere huid de zonnebank misschien niet voor een ‘lekker bruin kleurtje’ te doen, de warmte doet wonderen. Als je een bank met lagere sterkte neemt heeft het een minder bruinend effect, maar heb je nog steeds een lekker opwarmend gevoel.

Goede voeding

Zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt door veel verse groenten en fruit te eten. Varieer en combineer daarbij. Wees matig met vetten en suikers, die lijken je even energie te geven, maar zorgen vervolgens juist voor een energie-dip.

Water

Drink genoeg water. Je lichaam heeft ook in de winter voldoende vocht nodig, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag, om goed te kunnen functioneren. Water zorgt ook voor een goede afvoer van afvalstoffen. En zorgt dat je minder honger hebt en je je winterdip niet probeert weg te snoepen.

Shoppen

Ga vast op zoek naar dat geweldig leuke rokje of die heerlijke korte broek en die leuke slippertjes waarmee jij goed voor de dag kan komen als de zomer in zicht komt.

Vooruitzicht

Zorg dat je iets leuks hebt om naar uit te kijken.  Een leuk uitje, een feestje of de komende vakantie. Laat de voorpret maar beginnen! Maak plannen, schrijf ze op en maak ze concreet.

 

Dit artikel verscheen eerder, in iets andere vorm, op Your Own Style Magazine.

Photo credits: Shutterstock

%d bloggers liken dit: