Boekrecensie Pogingen iets van het leven te maken

Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 ¼ jaar

Het heeft even geduurd voor ik in dit boek begonnen ben. Ik hou niet zo van dagboeken namelijk. Maar toen ik, in een gesprek over boeken, tegen een collega vertelde dat ik wel van plan was om nog eens ‘Pogingen iets van het leven te maken’ van Hendrik Groen te gaan lezen, zei ze dat ik dat zeer zeker moest doen. En zo geschiedde dus.

Brave Hendrik

De hoofdpersoon is de bejaarde man Hendrik groen die in een verzorgingstehuis woont. Een naar eigen zeggen nogal correcte, innemende, vriendelijke, beleefde en behulpzame man. Die niet durft te zeggen wat hij denkt. De brave hendrik, dat ben ik, zegt hij. Maar daar moet verandering in komen, vindt hij. En hij besluit om één jaar lang zijn ongecensureerde kijk te geven op het leven in een bejaardenhuis.

Herkenbaar

De schrijfstijl van Hendrik Groen is erg leuk. De zelfspot, ironie, en vooral de gekkigheden en hilarische situaties maken het compleet. Ondanks dat het lang niet allemaal echt zo zal gebeurd, zit er wel veel herkenbaarheid in. Vast nog niet voor iedereen uit eigen ervaring, maar wellicht wel door het leven van je bejaarde ouder, opa of oma. Iedereen herkent wel het verzorgingstehuis van een van bovengenoemde familieleden. De geur die er hangt, de warmte en vooral het eindeloze geklaag. En wat dacht je van de typische bejaarden dingen als een koekjes bij de thee, de bloemetjes jurken en de rollators. Maar ook de actualiteiten, van 2013, het jaar waarin het geschreven is, en de weersomstandigheden die hij door het jaar heen door zijn dagboek beschrijft zijn heel herkenbaar.

Pseudoniem

Ik vond het wel een klein beetje jammer toen ik hoorde dat achter het pseudoniem van Hendrik Groen waarschijnlijk de 61 jarige Peter de Smet schuilt. Hij zelf ontkent de schrijver te zijn en de uitgeverij ontkent noch bevestigt het. Dat ik dat jammer vind zat het hem voor mij niet in het schrijven onder pseudoniem, in tegendeel. Maar dat het boek is geschreven door iemand die ruim 20 jaar jonger is in dan de personen waar hij over schrijft. Dat scheelt gewoon een generatie. Het zijn dus sowieso niet zijn eigen belevingen geweest. Maar als hij niet uit eigen ervaring deze dingen op heeft geschreven, moet hij ofwel jaren in een verzorgingshuis gewerkt hebben, of dit nauw meegemaakt hebben met zijn bejaarde vader of moeder. Want de gelijkenis met het echte bejaarde leven is zo treffend, heb ik gemerkt nu mijn schoonvader sinds kort in een woonzorgcentrum woont.

TV serie

Gelukkig had ik ‘m net uit voor de televisie serie vorige week van start ging. Want hoewel het boek altijd beter is dan de film (serie), is het wel een erg leuke serie.

Hendrik groen

Wil jij dit boek ook lezen? Kopen kan heel makkelijk via onderstaande link. Je komt dan rechtstreeks op de juiste pagina van Bol.com, waar je direct het boek kunt bestellen. Dat kost je niets extra’s. Je helpt mij er echter wel mee, omdat ik een kleine commissie ontvang wanneer je via deze link bij Bol.com koopt. Een vergoeding voor de tijd die ik in het recenseren heb gestoken. Alvast veel leesplezier toegewenst!