5 tips voor een opgeruimde werkplek

Als ervaren hamster (nee niet vanwege de wangen) merkte ik onlangs weer hoe belangrijk een opgeruimde werkplek is. Zeker als je (deels) thuis werkt. Hamsteren is leuk als er acties zijn in de supermarkt, maar niet met projecten, ideeën en herinneringen. Teveel dingen begonnen mijn aandacht op te eisen, te roepen dat ik er nog iets mee moest. Ik merkte dat het mij onbewust onrust gaf. Maar ook dat het vermoeiend werkt. Telkens is er een prikkel dat je nog iets moet met die dingen. Hoogtijd om weer eens goed op te ruimen. 5 tips hoe je dat het meest effectief doet.
Opgeruimde werkplek: Sorteren

Het snelste krijg je overzicht door grofweg te sorteren in drie stapels:
Kan weg
Moet ik nog iets mee
Is belangrijk (bewaren
)
Het handigste is het om drie dozen te hebben, maar vaak heb ik die niet bijdehand en maak ik gewoon op de grond drie stapels. Maak een stapel met alle dingen die de vuilnis- of oud papierbak in kunnen.  Kijk kritisch als je twijfelt of het wilt bewaren. Heeft het echt waarde voor je? Gaat het je verder helpen? Of heb je er al heel lang niet naar omgekeken? Indien je denkt dat iets wel bewaard moet worden, vraag je dan af of je er echt je tijd aan wil besteden (met het te lezen, uit te schrijven, in te plakken etc.). Je kunt je tijd maar één keer besteden.

Parkeren

Sommige dingen wil je misschien even ‘parkeren’.  Je blijft twijfelen of je het moet bewaren of weg doen. Ergens weet je dat het ballast is en dat je het beter weg kan doen, maar je kunt er nog geen afstand van nemen. Leg het in een aparte doos en pak die er na een week weer bij. Loop het weer na, bij twijfel gaat het terug in de doos, ander gaat het weg of in de bewaardoos. Na een week doe je hetzelfde. Net zolang tot alles uit die doos de juiste plek heeft gevonden.

Cluster dingen

Zorg dat je dingen die bij elkaar horen bij elkaar opruimt. Dus alle notities, aantekeningen en schrijfideetjes in een mooi notitieboekje en niet meer op losse blaadjes. Inspirerende artikelen bij elkaar in een mapje. Geschreven gedichten in een andere map. Pennen bij elkaar in een bakje of leuke beker. En alle losse dingetjes als gummetjes en paperclips bij elkaar in een ander bakje. Niet alleen staat het netter, je weet in het vervolg ook makkelijk waar je iets terug kan vinden.

Ruim dingen meteen op

Besluit om vanaf nu de dingen die belangrijk zijn en bewaard moeten worden meteen op te ruimen. Als het gaat om waardevolle papieren bewaar die dan overzichtelijk in een ordner met tabbladen. Gooi dingen die weg kunnen ook meteen weg.

Bijhouden

Houdt je werkplek vanaf nu netjes. Even wat laten liggen mag, maar niet te lang. Leg aan het einde van de dag de dingen op hun plek terug. En ruim 1x per week je werkplek helemaal op. Hoe minder er ligt, hoe lekkerder je werkt en hoe ontspannender je aan schrijven toekomt. Een opgeruimde werkplek geeft rust in je hoofd.

opgeruimde werkplek

Hoe hou jij je werkplek opgeruimd?

Fijn weekend!

Groetjes,
Giovanna

Photo credits: free stock photo, CG Creative

2 Comments

  1. Manon

    23/03/2018 at 21:16

    Ik ben ontzettend rommelig, maar als ik dan opruim is mijn werkkamer zeer Pinterest-waardig.

    1. Giovanna Jansen

      27/03/2018 at 21:47

      Dat klinkt goed! Ik zou bijna zeggen: zien! 🙂

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: